Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

KIA EVO6 GT ... 4wd 1800 kg dragvikt. Nästan 600 hk, 0-100 3,5 sek 260 km/h I toppfart, snabbladdning och vettigt pris. Den vill jag ha...

Vad har volvo att sätta i mot detta...

Edit: Ops ser att den skulle kosta mig 100 kr per mil för mig att köra så den så det får nog vänta lite.... attans...
VolvoB20 skrev:Edit: Ops ser att den skulle kosta mig 100 kr per mil för mig att köra så den så det får nog vänta lite.... attans...
Vart såg du den uträkningen?
Lövet skrev: sön 10 apr 2022, 11:31
VolvoB20 skrev:Edit: Ops ser att den skulle kosta mig 100 kr per mil för mig att köra så den så det får nog vänta lite.... attans...
Leasing 7500 sen behöver jag försäkring , el till laddning, större huvudsäkring, laddbox, normalt slitage som däck på 36 månader, vinterdäck, några kr i skatt, dragkrok så det landar på i runda slängar 10.000 kr/månad och jag kör 100 mil i månaden vilket ger att det kostar 100 kr/mil att köra den.

Så det blir väl att rulla vidare ett tag till i befintlig vagnpark som är så gammal att värdeminskingen är liten.

Men äntligen en bil där dragvikten börjar närma sig.
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: sön 10 apr 2022, 11:31
Leasing 7500 sen behöver jag försäkring , el till laddning, större huvudsäkring, laddbox, normalt slitage som däck på 36 månader, vinterdäck, några kr i skatt, dragkrok så det landar på i runda slängar 10.000 kr/månad och jag kör 100 mil i månaden vilket ger att det kostar 100 kr/mil att köra den.

Så det blir väl att rulla vidare ett tag till i befintlig vagnpark som är så gammal att värdeminskingen är liten.

Men äntligen en bil där dragvikten börjar närma sig.
Du räknar verkligen....för att det inte ska gå. Men visst, ser du boxkostnaderna som engångs till en enda bil så är de ju en kostnad som ska med. Men sommardäck och normalt slitage ingår i dina 7.500kr, där blir det faktiskt fel om du lägger på för det. Sen undrar jag om du är med på vad en helt vanlig v90cc kostar per mil idag? Med motsvarande förutsättningar kostar den 6690kr leasing, minst 2000kr/mån för motsvarande utrustning, 1000kr/mån i skatt, runt 2000kr/mån i diesel, sen lägger vi på vinterdäck och du är över den milkostnaden. För en mycket tråkigare bil.
Räknar bara verklig kostnad. Laddboxen kräver att jag gräver ned kabel från centralen till min parkering ca 120 meter + box + installation och kostnaden utslagen på rätt många år blir ju ändå en del per månad. Svinlånga skarvsladdar i vanlig eluttag ringlades över gräsmattan känns inte bra.

Vinterdäck behöver jag ju redan vid köp och sommardäck måste ju bytas innan 36 månader och bilen ska tillbaka så den sådan omgång kommer jag inte undan heller

Att köpa en sprillans ny diesel/bensin V90 finns inte på kartan. Finns det äverhuvudtaget någon som köper bensin/diesel idag? Skulle gärna köpa en begagnad elbil till vettigt pris men det finns ju inga som som kan dra ett släp så nytt är ju ända möjligheten. Tittar man på bensin/diesel begagnat så finns det ju miljoner bilar till salu som klarar det.
Ska jag byta bil idag kan jag inte se något annat alternativ än att gå över till el men 100 kr/mil får mig att tveka.
Variosboy skrev: sön 10 apr 2022, 12:57 Vad är det som gör att du inte ser något annat alternativ än el då om det blir så förbaskat dyrt och omöjligt med el för din del??
Att köpa en ny Bensin/Dieselbil idag känns som hål i huvudet.
-Rysslands aggressioner lär inte sluta med Ukraina och det slår mot oljeexporten.
-Oredan i Mellanöstern lär inte avta.
-Norge kan inte pumpa i evighet pga opinionen.
-FN och klimatrörelsen kommer snart att sätta skottpengar på den som kör bensin/diesel.
-Svenska politiker kommer göra allt de kan efter valet när det är slut med valfläsk och försöka skatta ihjäl de sista bensin/diesel bilarna.

Att ens tänka på att köpa något annat än el idag känns ju inte ensa att tänka på om man ska köpa nytt.
Är s.k. flexifuel bil, ny, helt galet då? Som går på bensin och E85?
Går ju även konvertera en bensinbil så den går köra på E85 bränsle (och bensin).
Då är man ju inte så beroende av en enda bränslesort i alla fall.
Sen kanske laddhybrid än så länge ger lite flexibilitet så man kan köra på bensin (få på diesel) och el.
Man kan undra om t.ex. 10 år, då finns det väl knappt nåt annat än elbilar att köpa om man skall köpa ny bil. De flesta biltillverkare verkar ställa om till i huvudsak eldrivna bilar.
Frågan är väl då snarare.... Varför måste det handlas ny bil? Vad är det för fel på den nuvarande eller en bättre begagnad?
Oavsett hur mycket dom kommer skatta ihjäl drivmedlet så kommer man komma bra många mil med t ex en 10-20k kr's bil innan man ens kommer upp i inköpspriset av en ny bil...

E85-konvertering är något jag "skrikit" efter länge... Det är 2 problem med det idag dock: Strikt talat är det inte tillåtet att E85 konvertera en bensinbil(sen att ingen bryr sig i praktiken spelar ingen roll), priset på E85 har nu rusat så mycket att det är ekonomiskt självmord att köra på E85 jämnfört med bensin, iom. den högre förbrukningen. Med andra ord finns det noll och inget incentiv för svenson att gå ifrån fossildrivet till biodrivet.
VolvoB20 skrev:Räknar bara verklig kostnad. Laddboxen kräver att jag gräver ned kabel från centralen till min parkering ca 120 meter + box + installation och kostnaden utslagen på rätt många år blir ju ändå en del per månad. Svinlånga skarvsladdar i vanlig eluttag ringlades över gräsmattan känns inte bra.
Rimligen skriver du av boxen på dess ekonomiska livslängd, du kommer ju inte kasta den i soptunnan efter du ägt bilen 3 år. Jag lovar att du inte kommer gå tillbaka till att åka diesel om du skulle köpa en EV6 GT ;-)
VolvoB20 skrev:Vinterdäck behöver jag ju redan vid köp och sommardäck måste ju bytas innan 36 månader och bilen ska tillbaka så den sådan omgång kommer jag inte undan heller
Du skulle ju bara köra 3000 mil? Endast 2000 av dessa kommer vara på sommardäcken - det behöver du inte köpa nya däck för. Ner till 4mm får man lämna tillbaka sommardäcken med. Vinterdäcken köper du och sen säljer när du är färdig. Det är riktigt dumt att leasa däck för du betalar i runda slängar 75% av däckens pris då. I verkligheten är de värda mycket mer, du kommer bara ha åkt 1000 mil på dem.
VolvoB20 skrev:Att köpa en sprillans ny diesel/bensin V90 finns inte på kartan. Finns det äverhuvudtaget någon som köper bensin/diesel idag? Skulle gärna köpa en begagnad elbil till vettigt pris men det finns ju inga som som kan dra ett släp så nytt är ju ända möjligheten. Tittar man på bensin/diesel begagnat så finns det ju miljoner bilar till salu som klarar det.
Ska jag byta bil idag kan jag inte se något annat alternativ än att gå över till el men 100 kr/mil får mig att tveka.
Vilken tur då att du inte kommer hamna på 100kr/mil ;-) En vanlig V90CC _börjar_ på 500k idag, ska den ha samma spec som en EV6 kostar den säkert lika mycket, och har mycket högre driftskostnader.

Vad är det för släp du ska åka runt med hela tiden? En etron eller eqc drar 1800kg, räcker inte det?
  • 1
  • 303
  • 304
  • 305
  • 306
  • 307
  • 445

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]