Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Steffe3 skrev:
joel80 skrev:
GLIZ skrev:Kör på 4 season så det är inget jag oroar mig över för egen del. SNÖ alltså. Varit lite orolig vid nått möte...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kör du på vinterdäck året om eller kör du på olagliga däck vintertid? Finns inget som heter "4 season" som är lagligt i Sverige, det är vinterdäck som gäller vintertid.
Finns ju året-runt-däck, men dom är inte speciellt bra sommartid istället.

https://polisen.se/lagar-och-regler/tra ... ommardack/
Polisen skrev: Det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt.
Därmed inte sagt att jag skulle vilja ha det, varken vinter eller sommartid Bild Det släpper tillräckligt med dubbade.
Man kallar odubbade vinterdäck för friktionsdäck ibland. Ett vinterdäck kan alltså vara ett odubbat friktionsdäck, därmed är inte alla odubbade friktionsdäck vinterdäck. :)
Det finns alltså massor med friktionsdäck som inte är lagliga att använda i Sverige vintertid då de inte är klassade som vinterdäck. För att vara det måste de t.ex ha en gummiblandning som klarar kyla.

Transportstyrelsen förtydligar med att däcken ska vara "särskilt framtagna för vinterkörning".
Från och med dec 2024 så blir det dessutom tydligare regler då alptoppen måste vara med. Idag finns det ett antal däck med vissa andra märkningar som kan vara godkända.
Screenshot_20220408-203031_Drive.jpg
Screenshot_20220408-203031_Drive.jpg (49.6 KiB) Visad 386 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
joel80 skrev:
GLIZ skrev:Kör på 4 season så det är inget jag oroar mig över för egen del. SNÖ alltså. Varit lite orolig vid nått möte...

Kör du på vinterdäck året om eller kör du på olagliga däck vintertid? Finns inget som heter "4 season" som är lagligt i Sverige, det är vinterdäck som gäller vintertid.
Inte?

Två varianter
Screenshot_20220408-211456_Chrome.jpg
Screenshot_20220408-211456_Chrome.jpg (56.41 KiB) Visad 382 gånger
Screenshot_20220408-210225_Chrome.jpg
Screenshot_20220408-210225_Chrome.jpg (49.57 KiB) Visad 382 gånger

Användarvisningsbild
av GLIZ
På vilket sätt cykeldäck?
Inte lika kraftig cord...?
Inget jag lagt märke till.
Kört med dom sedan i sensommras.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Som jag ofta påpekar. Senast när det gällde olja till automatlådan. Dexron III ersätts av Dexron VI, som är en senare klass och som har bättre egenskaper. Inte sagt att däcken jag hänvisar till är i klass med continental... men även innom däckbranchen kommer nya material som klarar en tunnare däcksida t.ex. Har inte 100% koll på däckens tillverkningsprocess men patent är ju patent så andra äldre däcktillverkare lever på gammla meriter anser jag. Däcken jag hänvisar till lär vara godkända för 240km/h. Bara det säger att det troligen är ett hållbart däck.

Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GLIZ
pergrein skrev:Den nedre bilden är ett cykeldäck.

Mvh
Per
Läste du mitt utlägg vad jag anser om det här ovan. I dag ersätts kraftigare/tjocka däck med högre däcktryck...

Styvare konstruktion som är slimm slank och lätt.

Dom är goa på min S80

(? det va bättre förr ?)

Senast redigerad av 2 GLIZ, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 61
Internet I bilen

Hej jag har en v60 t5 2019 med simkort i bilen me[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]

Fungerar temperaturmätaren som den ska? Om mo[…]

Här finns mer:. Prova googla på Volvo P[…]