- fre 08 apr 2022, 16:47
#1495214
Lite nyfiken på frågan i rubriken!
Lär ju inte finnas så många kvar!
Så:
Hur många av oss åker äkta 940 GLT (alltså den 16 ventilerade B234, finns flera importerade 940 GLT som har en annan motor B203)??
Historien bakom bilen.... Eller bakom motorn är följande:
Volvo Penta byggde AQ171 en 16 ventilers 2.5 liter motor på nästan 195 sug HP och 2 balansaxlar (är ju känsligare med vibrationer i båtar, hittar du en gammal AQ171 så vet du vad du ska göra!!)
I början på 80-talet kom de som byggde/utrustade Polisbilarna på att den där motorn, 2.5 L B234 kan vi sätta i 740`in och sagt och gjort så gjorde så, mins att de bilarna gick som bara f...n och att snutarna gillad dem som f...n de också! Vi gillade dem inte såklart ;)
Volvo PV (personvagnar) uppmärksammade detta och bestämde sig att göra samma sak, Volvo PV visste dock att 190 hp utan traction control osv INTE var någon höjdare här i Norden med vinter i kalendern och bakhjulsdrift, så de satte i en 2.3 liters vev och reducerade effekten till 156 hp (i AQ 171 sitter en smidd vev) och (de tex italienska 940 GLT med B203 har en 16v turbo på 200 ++hp)
Så 1988-91 fick vissa 740 GLT B234 (16v) motorn och under ett år 1991 fick alla 940 GLT B234 16 v motorn.... Sedan togs B234 bort till förmån för Volvos stora sattsning Volvo 850!!
Så frågan är...... Hur många äkta 940 GLT med B234 finns det kvar här i Svedala idag??
Många många har såklart gått åt då motorn B234 fått "slita varg" i många många rally, folkrace, ban och rallycrossbilar
Berätta gärna.... mil, manuell/automat, sedan/combi, besigtigad/avställd, hel/trasig, färg/rost.... Fin/risig osv
MVH UP
Lär ju inte finnas så många kvar!
Så:
Hur många av oss åker äkta 940 GLT (alltså den 16 ventilerade B234, finns flera importerade 940 GLT som har en annan motor B203)??
Historien bakom bilen.... Eller bakom motorn är följande:
Volvo Penta byggde AQ171 en 16 ventilers 2.5 liter motor på nästan 195 sug HP och 2 balansaxlar (är ju känsligare med vibrationer i båtar, hittar du en gammal AQ171 så vet du vad du ska göra!!)
I början på 80-talet kom de som byggde/utrustade Polisbilarna på att den där motorn, 2.5 L B234 kan vi sätta i 740`in och sagt och gjort så gjorde så, mins att de bilarna gick som bara f...n och att snutarna gillad dem som f...n de också! Vi gillade dem inte såklart ;)
Volvo PV (personvagnar) uppmärksammade detta och bestämde sig att göra samma sak, Volvo PV visste dock att 190 hp utan traction control osv INTE var någon höjdare här i Norden med vinter i kalendern och bakhjulsdrift, så de satte i en 2.3 liters vev och reducerade effekten till 156 hp (i AQ 171 sitter en smidd vev) och (de tex italienska 940 GLT med B203 har en 16v turbo på 200 ++hp)
Så 1988-91 fick vissa 740 GLT B234 (16v) motorn och under ett år 1991 fick alla 940 GLT B234 16 v motorn.... Sedan togs B234 bort till förmån för Volvos stora sattsning Volvo 850!!
Så frågan är...... Hur många äkta 940 GLT med B234 finns det kvar här i Svedala idag??
Många många har såklart gått åt då motorn B234 fått "slita varg" i många många rally, folkrace, ban och rallycrossbilar
Berätta gärna.... mil, manuell/automat, sedan/combi, besigtigad/avställd, hel/trasig, färg/rost.... Fin/risig osv
MVH UP