Moderator: Moderatorer

Idag har jag skruvat loss mängder av plastdetaljer under min XC60 B5 -21 diesel då den ska få en rostskyddsbehandling med rå linolja i morgon söndag. Jag sprutar den varje vår / försommar.

Förr förra året dvs sommaren -20 då jag hämtade ut bilen ny lät jag spruta den på en seriös firma som heter Kraftoljan på Ekerö, Stockholm som sprutar med linolja.
Kenneths skrev:Idag har jag skruvat loss mängder av plastdetaljer under min XC60 B5 -21 diesel då den ska få en rostskyddsbehandling med rå linolja i morgon söndag. Jag sprutar den varje vår / försommar.
Kul att det finns klokt folk som är rädda om sina bilar. Jag sprutade bilar med olja en gång i tiden ( omking 200 st om året). Använde då begagnad linolje baserad hydraulolja (blev massor av det på jobbet) blandad med kallpressad rapsolja. Funkade kanon. Slutade med detta omkring 2003, men det ringer fortfarande (inte så många längre) folk som vill ha ojebehandling på bilen.
Min 745-a var bland dom som behandlades, förre ägaren var en klok man :-D Jag fick bilen av honom 2008, annars skulle den nog blivit skrot. Fortfarande nästan helt rostfri
lennarte skrev: lör 02 apr 2022, 19:55
VolvoJull3 skrev:Påskhelgen blir det byte av kondensorn som läcker, hoppas bara min vacuumpump hinner hem från shanghai eller vart den skickades från, tills dess.
Synd du inte kollade här innan, https://envirosafe.se/sv/products?gclid ... Q0EALw_wcB
Där har jag handlat i många år. Dom har en "burk" som man fyller när man t.ex bytt kondensor. Det suger upp och omvandlar eventuell fukt i systemet. Min AC fungerar (efter fylld) fortfarande. Efter typ 6 - 7 år.
Jag kommer fylla med R134A så jag vill inte blanda det med envirosafe gas.
Det känns skönt att ha vacuumsugit systemet, efter ett ingrepp där systemet varit öppet några dagar.
Steffe3 skrev: lör 02 apr 2022, 18:44
VolvoJull3 skrev:Bytt kupéfilter, lika roligt varje år när man är lat och inte orkar ta ur bakåtvända bilbarnstolarna.
Revbenen tar lite stryk 😄
Påskhelgen blir det byte av kondensorn som läcker, hoppas bara min vacuumpump hinner hem från shanghai eller vart den skickades från, tills dess.
Brukar plocka ut handsfacket, tar bara några minuter extra, och ger oändligt mycket mer utrymme att jobba på :party:

Fast du kanske har en av stolarna i framsätet? :oops:
Har stol både fram och bak, så båda måste ur för att flytta framstolen bakåt. Men ska nog prova att ta ur handsfacket nästa gång då filtret blir ganska demolerat när man ska in med det även fast man mjukar upp det innan.
VolvoJull3 skrev:
VolvoJull3 skrev:Bytt kupéfilter, lika roligt varje år när man är lat och inte orkar ta ur bakåtvända bilbarnstolarna.
Revbenen tar lite stryk 😄
Påskhelgen blir det byte av kondensorn som läcker, hoppas bara min vacuumpump hinner hem från shanghai eller vart den skickades från, tills dess.
Brukar plocka ut handsfacket, tar bara några minuter extra, och ger oändligt mycket mer utrymme att jobba på :party:

Har stol både fram och bak, så båda måste ur för att flytta framstolen bakåt. Men ska nog prova att ta ur handsfacket nästa gång då filtret blir ganska demolerat när man ska in med det även fast man mjukar upp det innan.
Det borde räcka med främre stolen, men det blir ju lite (ytterligare) lite mer plats om man kan skjuta stolen som du säger.
Ja, jag provade det där med att mjuka upp det några gånger, men det känns inte helt hundra

Skönt numera när dottern har vanliga stolar (bälteskudde/bältesstol, beroende på hur långt vi ska), men tiden fram tills dess var inte lika rolig :party:
Ja vi ska byta en stol sommar tänkte vi, det ska bli skönt.
Bytte även elmotorn i låskistan på ena bakdörren, det blev ett lyckat resultat. 180kr för 2 elmotorer från ebay.
Billigare än att byta hela kistan, men vi får se hur länge den håller.
VolvoJull3 skrev:
Revbenen tar lite stryk Bild

Köp mann eller bosch filter, så går de att rulla ihop som man ska göra, då är det bytt på nån minut bara.
theodorkalin skrev: fre 08 apr 2022, 20:24 Bytte bromsar fram från 300mm till 336mm idagBild20220408_152748.jpg

Skickat från min SM-G998B via Smurftalk
Man har ju sina hobbys :-) Blir trevligt som attan det där
  • 1
  • 1632
  • 1633
  • 1634
  • 1635
  • 1636
  • 1912

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]