- tor 07 apr 2022, 10:19
#1495057
Började komma ett osexigt missljud och upptäckte att remhjulet på generator hade gett upp och sprutat runt rostdamm i sin omgivning.
Tog hem en beg från bildelsbasen utan anmärkning och började ge mig på att byta. När jag fått loss remmen var det mycket riktigt att remhjulet bara föll rakt av från generatorns axel. Byte flöt på och med ny rem var väl inte oron för generatorns funktion utan mer om remmen skulle löpa bra då det var mitt första byte.
Allt fungerade bra tills jag märkte att batteriet istället för att laddas snarare tömdes. När jag mätte med motorn igång mätte polerna 11,8 V och när jag stängde av motorn steg det över 12V och började sakta stiga till den la sig på 12,28V. Batteriet var bytt av tidigare ägare under 2021 och det fungerade bra med laddning till innan jag bytte generatorn.
Jag har letat runt lite men inte hittat nån liknande beskrivning där generatorn snarare drar ner spänningen under 12V istället för att komma upp över 13,7. Har batterispänning fram på pluskabel och har haft batteriet frånkopplat under tiden jag arbetar så det känns inte som jag kortslutit något.
Någon som kan hjälpa mig att dyka på vad som kan orsaka detta fenomen? Jag tänkte börja med att ladda upp batteriet efter jobbet och se om det konstant söker sig till 11,8V så fort bilen är igång då jag tyckte den verkade ligga stabilt där de korta stunder jag testade. Laddningslampan i bilen lyser konstant när bilen står på tomgång men bilen startade bra vid startförsök.
Tog hem en beg från bildelsbasen utan anmärkning och började ge mig på att byta. När jag fått loss remmen var det mycket riktigt att remhjulet bara föll rakt av från generatorns axel. Byte flöt på och med ny rem var väl inte oron för generatorns funktion utan mer om remmen skulle löpa bra då det var mitt första byte.
Allt fungerade bra tills jag märkte att batteriet istället för att laddas snarare tömdes. När jag mätte med motorn igång mätte polerna 11,8 V och när jag stängde av motorn steg det över 12V och började sakta stiga till den la sig på 12,28V. Batteriet var bytt av tidigare ägare under 2021 och det fungerade bra med laddning till innan jag bytte generatorn.
Jag har letat runt lite men inte hittat nån liknande beskrivning där generatorn snarare drar ner spänningen under 12V istället för att komma upp över 13,7. Har batterispänning fram på pluskabel och har haft batteriet frånkopplat under tiden jag arbetar så det känns inte som jag kortslutit något.
Någon som kan hjälpa mig att dyka på vad som kan orsaka detta fenomen? Jag tänkte börja med att ladda upp batteriet efter jobbet och se om det konstant söker sig till 11,8V så fort bilen är igång då jag tyckte den verkade ligga stabilt där de korta stunder jag testade. Laddningslampan i bilen lyser konstant när bilen står på tomgång men bilen startade bra vid startförsök.