Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
#1495064
Måste Lambdasonden vara inkopplad till styrenheten för att det ska fungera bra, eller kan jag kringå den på nått vis.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1495096
Jo, den har som typ en funktion att fylla
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1495101
Nä föfan, den sitter bara där för syns skull, något dom satt dit bara för att dom inte hade något bättre att göra.

... Seriöst dock, sonden styr liksom hela luft/bränsleblandningen, det är kärnan i hela styrsystemet.
av Pingo
#1495189
Det optimala är ju 1,0 syret som mäts genom sonden. Tänker att man kan lura den genom motstånd...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1495199
Sonden mäter kontinuerligt mängden syre i avgasröret och sänder en analog signal (Volt) till boxen. Typ lite syre (fet blandning) hög spänning, mycket syre (mager blandning) låg spänning. T.ex en läcka t avgassystemet. Spänningen är c:a 0,5V vid start och när sonden börjar bli varm (börjar fungera) börjar därför spänningen "vandra" mellan c:a 0,1V och 0,9V. Om spänningen skulle "ligga still" någon längre tid när motorn är varm räknas det som fel och felkod sätts och motorn går inte 100 och kräver mer bränsle. Felkoden ligger kvar tills den raderas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1495262
Det optimala är inte 1.0 alla gånger, det är betydligt mer invecklat än så.
För det första så ska sonden aldrig ge ut ett statiskt värde. För att förstå varför den inte ska det måste man först förstå hur ett styrsystem fungerar.
För att dra det pinsamt simpelt - styrsystemet kommer spruta in mer och mer bränsle tills sonden säger "nä, stop! nu blir det lite för mycket här va", varvid styrsystemet istället kommer spruta in mindre och mindre bränsle till sonden säger "stop stop! det här är alldeles för lite!", varvid bränsleboxen sprutar in mer och mer brän... osv osv.

Sonden, eller dess värde, SKA pendla. Annars fungerar inte styrsystemet. Därav finns fail-safen lennarte nämner, ett långvarigt statiskt värde kommer sätta styrsystemet i sitt nödprogram, även kallat limp home.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]