Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Jag är väldigt sugen på att fixa batterilagring hemma. Delvis för att nu när elpriserna skiftar så mycket lättare kunna styra vilka timmar jag köper el. Skulle kunna bli riktigt billigt. För bilen jag har där jag redan idag kan styra laddningen blir det riktigt låga priser, men ett hemmabatteri kunde få över mycket av annan förbrukning också.

Sen kommer då också fördelen att man kommer kunna klara strömavbrott, samt kunna ladda upp batteriet dagtid. Under mars har jag snittat nästan 30kWh/dygn från solen. Det skulle ge ca 15 mil per dag om jag använde allt till bilen. Nu skulle man såklart vilja ha till hushållet också, men ett par mil per dag skulle inte alls vara svårt att avvara.
Nu i april har det börjat gå över 40kWh per dag.

Så även om det inte är 100% tillgänglighet så skulle ett batteri minska min utsatthet rätt mycket under ca 9 månader per år. Att under större delen av året kunna driva sin bil samt grunden i hushållet själv vore skönt.
Strömavbrott hade vi förra natten. Då gick jag ut och riggade tantens EV6a så jag kunde få lite lyse här inne. Kopplade även datorn då jag hade lite som måste göras. Detta var första gången jag provade detta så det blev en sladd från bilen och in. Det var efter ca 30 minuter som jag kom på det och satte igång. Ytterligare 20 minuter senare så var jag igång och hade startat datorn. Efter 10 - 15 minuter så kom strömmen tillbaka. :-o :-( :-D
Men nästa gång så ska det gå fortare. Fast jag tror nog inte det blir fler strömavbrott i år, det var nog fem år sedan sist. Hennes bil ska också lämnas tillbaka i december, då vi går tillbaka till att bara ha en gemensam bil. En helelbil som inte har "wehicle-to load".
EbbevonVolvo skrev:Om bilen står obrukbar på uppfarten hemma så TROR jag att bilen blir bärgad till närmaste återförsäljare vid assistansförsäkring.
När det ökända frihjulslagret gav upp på min Volvo fick jag höra av assistans-bärgaren att jag kunde välja Volvoverkstad inom 70 km radie. Vilket var bra, för jag ville ha den till den näst närmaste, eftersom den ligger granne med min arbetsplats. Den närmaste ligger på motsatt håll från hemmet.
joel80 skrev: tor 07 apr 2022, 00:22 Jag är väldigt sugen på att fixa batterilagring hemma. Delvis för att nu när elpriserna skiftar så mycket lättare kunna styra vilka timmar jag köper el. Skulle kunna bli riktigt billigt. För bilen jag har där jag redan idag kan styra laddningen blir det riktigt låga priser, men ett hemmabatteri kunde få över mycket av annan förbrukning också.

Sen kommer då också fördelen att man kommer kunna klara strömavbrott, samt kunna ladda upp batteriet dagtid. Under mars har jag snittat nästan 30kWh/dygn från solen. Det skulle ge ca 15 mil per dag om jag använde allt till bilen. Nu skulle man såklart vilja ha till hushållet också, men ett par mil per dag skulle inte alls vara svårt att avvara.
Nu i april har det börjat gå över 40kWh per dag.

Så även om det inte är 100% tillgänglighet så skulle ett batteri minska min utsatthet rätt mycket under ca 9 månader per år. Att under större delen av året kunna driva sin bil samt grunden i hushållet själv vore skönt.
Jag har solceller oxå men får inte riktigt ihop kalkylen.

Hur räknar du och får det till att bli "billigt"?
Jag har timdebitering. Just nu styr jag (automatiskt) luftvärmepumpen samt bilen så att jag använder mest el när det är billigt. Jag försöker dessutom styra tvätt och disk till billiga timmar. (Alltså sätter jag igång tvättmaskinen eller diskmaskinen vid 18 trycier jag på delay-start på typ 3-4h så man slipper toppen vid middagstid.)
Med batterilagring och smart styrning skulle jag kunna styra all elförbrukning till att endast gå på batteri de dyraste timmarna och sen alltid ladda batteriet när det är billigt.
Så här ser det t.ex ut imorgon för mig:
2022-04-07 19.29.07 elpris.jpg
2022-04-07 19.29.07 elpris.jpg (58.04 KiB) Visad 436 gånger
Det ser lockande men man måste verkligen styra till de billiga timmarna för att det ska löna sig. Mitt viktade timpris för 2021 landade på 83 öre. Då laddade jag bilen nattetid samt diskade och tvättade sent på kvällen. Jag tycker inte det är värt det.
Själva poängen är ju att få det automatiserat. Alltså att ett batteri tillsammans med de system jag har i huset kan styras mot elpriset. Just nu "samarbetar" laddaren samt lurfvärmepumpen med elbolagets app så att de automatiskt använder mer el när det är billigt. Med batteri kan jag även styra all övrig förbrukning genom att jag kan använda "egen" el från batteriet när det är dyrt.
Vad kostar ett batteri?

Elen du själv laddar batteriet med kan du inte v sälja väl?
Dvs om du laddar batteriet under "dyra" timmar från solpanelerna och använder batteriet under "billiga" timmar gör du en förlust.

Jag tror inte det är ekonomiskt lönsamt, däremot en frihet att bli mer oberoende.
Är det inte dags att byta namn på tråden, saker har förändrats rätt snabbt..
Att köpa en ny fossilbil är väl att betrakta som höjden av tokeri numera, finns det verkligen någon som gör det? :-D
Erik Å skrev: fre 08 apr 2022, 08:33 Är det inte dags att byta namn på tråden, saker har förändrats rätt snabbt..
Att köpa en ny fossilbil är väl att betrakta som höjden av tokeri numera, finns det verkligen någon som gör det? :-D
Alla som behöver dra släp eller husvagn längre än några mil eller inte vill lägga en halv miljon på bilköp lär nog harva på med fossilbil ett tag till .
Ja, men jag tror att relativt många av dem med behov av att dra saker väljer begagnad bil. Jag har valt att behålla min fossilbil längre än vanligt p.g.a. att alla alternativ som kan ersätta den är i mitt tycke för dyra.

Senaste siffrorna visar att 56% av nyregistrerade personbilar är laddbara. Av de återstående 44% är väldigt stor andel mindre bilar som inte direkt är lämpliga för att dra husvagn.

(Naturligtvis säljs det fortfarande fossilbilar som fungerar som husvagnsdragare. Men det blir relativt sett färre.)
  • 1
  • 301
  • 302
  • 303
  • 304
  • 305
  • 445

20250712_195033.jpg Skaffat mig en ny lampa p&a[…]

D4 VEA dricker olja

Kör 5w-30 nu har räknat ut med gapet p&a[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, ko[…]