- ons 31 aug 2005, 13:01
Hmm, det har väl varit på det gammla forumet.
Hur som helst, felet är i regel glapp.
Demontera instrumentet och ta in det i köket ellet nog annan bra arbetsplats med bra belysning, rent/tomt golv osv
Dela instrumentet och kontrollera alla lödningar. Löd om om det finns tecken på skador, kontaktstiften har en tendens att vibrera loss.
Gör rent alla anliggningsytor och se till så att färddatorns 4-5 pinnar har bra kontakt med hon delen på "moderkortet".
om allt verkar ok här så har du det tråkiga felet som sällan är reparerbart. Dock värt ett försök.
Dra ett ljupt andetag och bänd försiktigt ut de plastbyglar som håller samman färddatorn.
Du kommer att ha en vit plastram, ett kretskort, ett konduktivtgummi och en glasdisplay liggandes framför dig när du är klar.
Det som har hänt är att det konduktiva gummit har torkat/krympt efterhand som åren i växelvis kyla och värme har rullat på.
Ta nu ett suddgummi och sudda på gummits kontaktyta. Om du kollar noga så kommer du att se en mägnd små ränder på kontaktytan. fyll i dessa med en väldigt mjuk blyertspenna. detta gör att du får bättre kontakt.
Återmontera utan att röra vid gummits kontaktyta.
Har du gjort allt rätt och har lite tur så fungerar färddatorn nu.
Om inte så får du byta den.
Jag har gjort detta på 2 bilar, den ena fungerade det.
Den andra bilen har jag kvar och där fungerade det ett tag. Jag gjorde om det osv. Efter x antal demonteringar så gav hastighetsmätaren oxå upp, så kom ihåg att vara försiktig när du jobbar med detta.
Mvh
Peter Hansson
480 ES 1987 Avställd för långsiktig renovering
480 Turbo 1990 Turbo center 0,95 Bars Chip :)
480 ES 1993 2.0 Automat