NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Lyckats haft av ett rör till AC-kompressorn som jag nu måste byta.
Fått tag i en begagnad och tänkte köpa nya o-ringar och bussningar till detta.
Men de ska ju smörjas in med PAG ISO 46 kompressorolja som jag inte får tag i.
Volvo säljer detta inte över disk och deras återförsäljare Wûrth säljer inte till privatpersoner.

Att köpa en flaska på en halvliter kändes väldigt onödigt då jag endast ska ha det till o-ringarna.
Kan jag använda något annat istället för detta? Jag har ju läst att man ska ha kompressorolja.

Vad göra?
Kanske helfel, men när jag bytte kondensor på min gamla bil körde jag vanlig motorolja på oringarna vid montering. Tror det ska mycket till för att den oljan tar sig in i systemet som har högre tryck om man inte överdriver med mängden. Fungerade fint de två åren jag hade kvar bilen i alla fall.
Jag har köpt olja härifrån: http://www.acdelar.se/ac_produkter.asp? ... 20250%20ml
Men enligt en AC-Nisse som jag pratat med är det inte så kinkigt med vad man smörjer o-ringarna med, bara ATT man smörjer, han sa att armaturfett som rörmokarna har till blandare m.m duger alldeles utmärkt. Med det sagt, jag har alltid använt kompressorolja ändå.
//Chris
Ja, jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Jag och en kompis byter röret och då behöver jag ju något att smörja o-ringarna med.
Sen blir det ju en "AC-service" då de vakumtömmer oljan och eventuell gas/vätska samt läcksöker och fyller.. kostar cirka 1500kr.
Jag fick föreslagit av Würth att man kan använda silikonfett som alternativ. Märkligt att man inte kan köpa kompressorolja såhär i butik som privatperson. Är det så farligt?
Jag kan ju beställa via nätet men då tar det ju länge innan jag får det och det blir en dyr olja inklusive frakt.

Har läst att någon eller några andra i detta forum använt sig av motorolja.. har för mig det skulle vara helsyntetisk.
Men är det jättenoga med att det ska vara kompressorolja? Är inte vitsen att de ska smörjas in för att de inte ska monteras torra då risken finns att de går sönder?
Jag beställde nyss Pag 46 på Amazon, kostade 60kr+ 29kr i frakt. Ska byta kondensor så jag behöver fylla 20ml enligt Vida.
Jag beställde två flaskor PAG ISO 46 på 250ml vardera. En på Mekonomen och en från Amazon.
Får se vilken som kommer först.

Blev erbjuden att åka till en verkstad och smörja o-ringarna men jag tänkte. Äh det är lika bra att skaffa egen så att jag har. Tyvärr blir ju flaskan förbrukad så fort man öppnar den. Bara att kasta bort det överblivna.

Förhoppningsvis lyckas jag få det tätt på den lilla rörbiten som ska bytas. Jag kan bifoga bild.
Den ena änden sitter på kompressorn och den andra sitter på en slang/rör-skarv typ. Som går till kondensorn.

Har läst att det är svårt att få tätt. Superkänsligt tydligen.
Ska dras med 25Nm en M8
20220404_093300.jpg
20220404_093300.jpg (821.83 KiB) Visad 4126 gånger

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du […]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]