Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Elias740
Hej
Körde hem bilen 12 mil efter köpet utan problem. Dagen efter så gick den dåligt och bluddrade och stannade tillslut. Fick sedan inte igång den, lambdasondslampan lös så jag köpte en ny men det hjälpte inte. Jag köpte nya tändstift och satte dit för de gamla såg sotiga ut. Nu så startade bilen men gick väldigt dåligt på tomgång och vid gaspådrag. Det blev bättre när den var varm men inte helt ok ändå. Har testat att byta b-t-r:en och Lmm. Har även fått felkod 232 vilket är för rik eller mager bränsleblandning och jag skulle tro att det är en för rik för att de gamla tändstiften var svarta.
Kan någon hjälpa mig som är nybliven bilägare.
Mvh Elias
Användarvisningsbild
av lennarte
Tenco skrev: fre 11 mar 2022, 17:39 Förstår det som att du bytte till en ny lambda, du köpte inte Biltemas lambdasond va?
Felkod 2-3-2 betyder inte att lambdasonden är trasig utan att den sköter sitt jobb
Elias740 skrev:Har även fått felkod 232 vilket är för rik eller mager bränsleblandning och jag skulle tro att det är en för rik för att de gamla tändstiften var svarta.
Du har förmodligen en liten läcka på avgassystemet före där lambdasonden sitter. Då kan det komma (vid vissa tillfällen) in friskluft och då får bränsleboxen signal från lambdasonden att motorn går magert och ökar på med mer bränsle. Och när bränsleboxen har reglerat max ock det inte räcker ändå sätter den felkod 2-3-1 eller 2-3-2.
av Tenco
lennarte skrev: fre 11 mar 2022, 19:26
Tenco skrev: fre 11 mar 2022, 17:39 Förstår det som att du bytte till en ny lambda, du köpte inte Biltemas lambdasond va?
Felkod 2-3-2 betyder inte att lambdasonden är trasig utan att den sköter sitt jobb
Elias740 skrev:Har även fått felkod 232 vilket är för rik eller mager bränsleblandning och jag skulle tro att det är en för rik för att de gamla tändstiften var svarta.
Haft problem med biltemas lambdasonder trots att dom inte skjutit en felkod.
Användarvisningsbild
av lennarte
Visst kan det vara fel på Biltemas Lambdasonder, men Biltema tillverkar inga själv så säljer Biltema dåliga Lambdasonder så gör andra det också. Min erfarenhet är att det oftast andra fel som förstör sonden och då hjälper det ju med en ny. Livslängden på en Lambdasond är 10 - 15000 mil, men kan bli betydligt kortare om motorn går fett eller magert. Givetvis kan den fungera lägre också om motorn är i gott skick.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sonden på min 945a verkar vara åtminstonde 30k mil gammal, baserat på dokumentationen jag har. :P Den sköter sig bra ännu :-)
V70in's sond är jag tämligen säker på är orginalsonden, så den har snart gått 26k mil.
Baserat på vad man hört och läst sig till vill jag nog påstå att snittlivslängden på en sond i praktiken är runt 30k mil. Det är först när man får något annat fel på motorn som påverkar luft/bränsleblandningen som livslängden sjunker drastiskt.
Mer ofta än inte är det ju dessutom inte sonden i sig som brukar gå sönder, utan det brukar ju vara förvärmingselementet som ger upp i dom. Spelar ingen egentlig roll för sond-funktionen(det tar bara längre tid innan sondregleringen kommer igång), men ett sånt fel tänder ju miljölampan, som det blir nedslag hos bes. på.

Måndagsex. förekommer alltid, oavsett vad det står för märke på kartongen. Det vanligaste felet är dock användarfel, folk köper en billig universalssond utan att ha en blekaste om det ens är rätt TYP av sond("sond som sond, eller?"), åså kommer dom online och svär och gormar över biltema när bilen får spader efter bytet :-D
Det ser man ju stup i kvarten...
av Elias740
Tack för alla tips!
Jag köpte en Bosch lambdasond från auto doc som är till Volvo 740. Jag kollade efter läckage och tror att jag har hittat ett hål där de har lagat avgasröret. Jag känner att det kommer varm luft därifrån när man håller för avgasröret. Jag ska nog byta denna del från grenröret bak till katalysatorn för det är lagat på flera ställen. Funkar Biltemas främre avgasrör eller ska man satsa på något annat? Har hört att det är svårt att få loss flänsarna, har ni något tips?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har Biltemas avgasrör och även "eftermarknads" klämman och (viktigt) stålringen till flänsen mot katalysatorn. Även fästet mot växellådan (stålfjädern) är bra att ha, stabiliserar främre röret och hjälper till att hålla upp vikten på katalysatorn, annars får flänsen mot grenröret ensam bära vikten. Detta fäste saknas ofta. En bild på mln lagning för några år sedan, svetsade då i nya flänsar på både kat och avgasrör. Nya båda klämmor och ny stålring
IMG_20140730_195846.jpg
IMG_20140730_195846.jpg (636.63 KiB) Visad 1431 gånger
På bilden är det "bara punktat" fast och provmonterat. Sedan plockade jag ner det och svetsade fast flänsarna. Sedan håller det många år. Bytt ut det främre röret något år efter, rostade sönder längre fram. Då är det bra att ha gjort en "riktig" lagning så man kan köpa ett nytt rör och det passar :-) :-)
S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]