Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
Volvo V70, 2008, 2.4d.

Jag misstänker att passagerarsidans drivaxel har glapp i inre leden eller i stödlagret, har inte kollat än, men frågan handlar om växellådan/differentialen där axeltappen går in.
Svenska är inte mitt modersmål,-har ingen susning vad det heter på svenska, men det engelska ordet är "splines".
I allra värsta fall kan ju skada uppstå där inne, och om så händer undrar jag på om någonting kan bytas?
Vore tråkigt om hela växellådan måste bytas i så fall.
Jag har haft ett fall utav kraftiga vibrationer vid gaspådrag (inte i ratten) som brukar peka på inre leden eller eventuellt stödlagret.
Vibrationen varade bara et par sekunder vid tre tillfällen på samma åkning och bilen har stått still sedan dess så det är nog ingen fara för skada på något annat, men ändå . . .
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att få en skada i splinesen är synnerligen osannolikt. Om det mot förmodan skulle uppstå en skada där så lär man byta diff, vilket generellt innebär byte av hela lådan då det kan vara väldigt svårt att hitta en lös diff.
av emtor
Är det växel fördelningslåda det heter?
I så fall finns dom på bildelsbasen om man har tur. Kostar allt från 2000 till 4000.
Nej, jag tvivlar också på att splinesen är kass. Det kräver nog mera misshandel än 3 stk. två sekunders vibrationstillfällen.
I alla fall så ser man ju hur CV-axeln sina splines ser ut när man tar loss den, och är dom bra så borde också diffen vara bra.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Angående drivaxel, det brukar väl vara ytterknuten som ger upp först, speciellt om damasken har gått sönder.
Ytterknut är relativt enkel att byta, kostar ca 600-800 kr t.ex hos trodo.
Volvo brukar bara sälja hela drivaxlar, räkna med ca 5000kr plus montering
Hjullager brukar i och för sig ta slut långt innan axel eller låda ger upp..
av emtor
Yttre knut brukar ge oljud och vibrationer i ratten när man svänger till ena sidan helst, medan inre knut och stödlager brukar ge vibrationer vid gaspådrag även om man kör rakt framöver. Eftersom jag har läst så påverkas inte ratten.
När vädret blir varmare och snön försvinner så blir det att kolla.
Ny original-axel finns på skandix.de, pris 3000,-
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nope inte på min gamla V70, slutkörd ytterknut gav vibrationer när motorn drog, försvann när man frikopplade.. Inte det minsta klickljud vid sväng! :-/
När knuten var varmkörd så började hela framvagnen skutta fram, det kändes som om ekrarna i en fälg hade gått av!
Det blev bärgning.. Dock helt i onödan, när knuten väl svalnat gick det att köra några mil igen.
Dessa ytterknutar slits på så sätt att kulorna börjar kila fast sig i fel läge i spåren och då "fastnar" axeln i en viss vinkel ut från knuten.
Därmed inte sagt att det är problemet i just detta fall ;-)
av emtor
Bra att veta, dumt att bara kolla inre knuten och klia sig i huvudet när den inte alls har glapp.
Aldrig haft problem med vibrationer men på tur till stan för ett tag sedan började framvagnens högra sida vibrera hemskt vid moderat gaspådrag. Det blev tyst när jag trampade in kopplingen, men upprepades två gånger senare efter några hundra meter. På hemvägen hände ingenting och bilen har inte används sedan dess.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Inspektera damaskerna på alla knutar. Är en damask dålig så kan du på goda grunder anta att knuten är havererad ;-)
Lyft framhjulet, rotera det för hand framåt och bakåt samtidigt som du håller en hand på drivaxeln.
Känner man glapp eller "knastrande" när man växlar riktning så är det nog läge för en ny ytterknut :-)
Stödlagret kan man trycka i fett i med tummen från insidan under bilen. Inte fel att göra vart 10:e år eller så.
av emtor
En uppdatering: -Kollade axeln,-torterade den efter alla konstens regler. -Noll glapp.
Men . . . lite grann bakom axeln sitter ett motorfäste som inte mådde bra.
Sannolikheten finns för att det är motorfästet som spökar.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]