Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken säger så dyker det upp ett felmeddelande när jag försöker starta min adaptiva farthållare. Det funkade när jag låg i 80km/h ungefär. Men på motorvägen (110km/h & uppåt) så går det inte alls. Jag köpte bilen igår och den är nytvättad och allt så inget som skall störa radarn. Inga extra lampor monterat heller.

Det jag tänkte på är om jag kan återställa systeminställningar manuellt utan att köra tillbaka den till bilfirman? Det är nämligen 10Mil dit.. Jag testade idag igen, felmeddelandet uppstod efter att jag försökte trycka på plus och få igång den igen.

Om jag kan göra en ren återställning så kanske det funkar! Annars får jag köra tillbaka den.

fråga nr två är om jag kan få adaptiva farthållaren avvaktiverad och köra på vanlig konstant farthållare? Går det?
Jag har hört av mig till återförsäljaren ja och dem vill att jag kommer in med den till dem. Problemet som sagt är att det är tio mil dit så lite segt att köra tillbaka igen.. Därför jag tänkte kolla om man kan göra en typ utav "systemåterställning" i menyn på bilen direkt. Om det nu är själva mjukvaran som spökar förstås.

Jag försökte att hålla in några sekunder men det verkade inte fungera att komma åt vanliga farthållaren. Jag skall testa igen efter jobbet.
Jag hade problem med farthållaren i min förra eller för-förra v60. Det började med att den kunde koppla ur farthållaren av sig själv när den var inkopplad. Så småningom blev det värre och man fick felmeddelande när man försöte aktivera den.

Det var en lägesgivare i bromsservot som gav kassa värden.

viewtopic.php?t=163038
Senast redigerad av 1 ridax, redigerad totalt 0 gånger.
Jag letade fram mitt inköp av reservdel, så då vet jag att det var en V60-10 med adaptiv farthållare som hade problemet. Reservdelen var 03.0655-0007.2 och jag köpte den för ca 200 från https://www.autodoc.se/ate/7608103 . Jag har för mig att jag läste ur felkoder och det då var ganska lätt att komma till slutsatsen att prova att byta denna del.

Bild

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]