Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Idag besiktigades min Volvo 945a.

Den blev underkänd pga Antenn som jag hade skruvat av innan pga tvätt men inte satt dit igen... så lite retligt och att vindrutetorkarna tog dåligt men jag slapp återbesök.

Men fick en bra att veta, Rost i hjulhuset, vänster fram. Är det någon som vet hur man skall gå tillväga angående detta problemet? det är ca 5-10 cm långt och 3 cm brett och är nästan längst ner mot marken men inne i själva hjulhuset. Finns det nya hjulhus att beställa eller hur gör man här för att laga? en okunnig som skriver här och vill ha er expertis / hjälp.

Super tacksam för all hjälp. Precis hämtat ut min 945a och är förövrigt mycket nöjd över bilen. bilen är av årsmodell 1995 och rullat strax över 15000 mil.

mvh / Fredrik
En bra att veta ska vara fixad till nästa besiktning så du har god tid. Viserligen så är det ju gott att få det gjort så fort som möjligt. Fick en muntlig bra att veta på ett fjäderbenstorn på min S80. Det va fixat till ombesiktningen en månad senare men hade kunnat vänta till nästa ordinarie besiktning ett år senare.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

"Rost i hjulhus" på 7/900-serien brukar nästan alltid betyda rostig batterihylla. Då behöver man byta batterihyllan - som knappt går att få tag på, speciellt inte vänster - samt laga den delen av hjulhuset som blivit angripen.
Jag gjorde det på min 945a, så finns väl lite bilder i den tråden hur jag gick tillväga.

Men... Varför fick du nedslag på antennen? Jag har bessat mina bilar med "avskruvad" antenn i årtionden utan att någon ens lyft på ett ögonbryn.

.
GLIZ skrev:En bra att veta ska vara fixad till nästa besiktning så du har god tid.
Ett bra att veta har ingen tidsgräns. Det är - som namnet tyder - bara ett bra att veta. Inte ett fel. Du kan åka in med samma "bra att veta" 20 år i rad om du vill det, så länge det inte blivit värre och utvecklats till ett nedslag.
Har även märkt att många bra att veta'n mystiskt försvinner mellan bes. också, vilket tyder ytterligare på att bra och veta'n inte betyder ett skit i praktiken när inte ens bes. männen kollar upp dom punkterna extra noga vid nästa besiktning.

Vissa nedslag behöver man inte heller åka tillbaka för ombes för, t ex sprucken vindruta. Det är ägarens ansvar att ett sådant fel åtgärdas "snarast". Det är väl dagens "ettor" kan man väl säga.
Men, det är ju då fortfarande ett nedslag, ett fel, en underkänd besiktning, med den skillnanden att man inte behöver komma tillbaka för ombesktning.
Gamla batterier är inte "snälla" mot plåt, dom läcker ofta ut "ångor" av syra. Särskillt vid problem med hög laddnings spänning (över 14,5V). Nyare modeller är ju helt täta, men kan ändå läcka. Ser man det ärgar vid kabelskor har det börjat läcka. Det enklaste är att hälla någon cl motorolja runt batteriet, det bromsar påbörjad rost.
Ett känt problem från "den gamla goda tiden" är rost i golvet under baksätet bakom passagrerarstolen vid batteriet på luftkylda VW 1200 till 1600 med "svansmotor". Det hände att batteriet hängde halvvägs ut under bilen.
lennarte skrev: tis 29 mar 2022, 08:41 .. Nyare modeller är ju helt täta..
Njae de är inte hermetiska utan ventilerar ut gas vid laddning, så räkna med att det kan komma ut mikroskopiska svavelsyredroppar som aerosol och orsaka korrosion runt batteriet.
Svavelsyra är tydligen unik just för att pyttesmå droppar kan hålla sig svävande i luften länge..
Så den där känslan att man får syra på kläderna bara man är i närheten av ett blybatteri är faktiskt helt sann :-D
Erik Å skrev:Njae de är inte hermetiska utan ventilerar ut gas vid laddning
Joo, jag skrev ju så här " Nyare modeller är ju helt täta, men kan ändå läcka" . Dom är ju så täta att man kan "rulla runt dom" utan att det läcker. Men inte helt "gastäta". Det hade ju inte fungerat. Vet dock inte hur det funkar med batterier som inte har flytande syra (typ AMG).
Och när det gäller just 7/900-serien så sitter ju batterihyllorna fruktansvärt utsatt till också. Det samlas skit under, brevid, i och bakom hyllan, inte ens innerskärmarna skyddar ju den biten...

Syran från batterierna gör såklart sitt, men det är långt ifrån enda anledningen till att dom rostar så fruktansvärt mycket där. För även sugmodellerna, med batteriet på höger sida, rostar gärna mer på vänster sida än höger. Turbo-modellerna med även batteriet på vänstersidan rostar ännu fortare på vänster...
Och undrar hur många tutor som rostat bort under åren egentligen... Snacka om idiotisk placering av den :-D
Lucif3r skrev:Syran från batterierna gör såklart sitt, men det är långt ifrån enda anledningen till att dom rostar så fruktansvärt mycket där. För även sugmodellerna, med batteriet på höger sida, rostar gärna mer på vänster sida än höger.
Så sant. På min 745-a bytte jag batteri för några veckor sedan och då gjorde jag som jag skrev ovan. Strax innan bytte jag spolarbehållaren (hade spruckit) och då gjorde jag samma där (vänster sida) . Jag tycker min gamla "kämpe" såg riktigt bra ut på båda sidor, men det det var inte första gången jag oljade där. Hela bilen oljades varje år (från c:a -95) fram tills omkring 2004 då jag slutade med den verksamheten. Så den var bra skyddad när jag fick bilen 2008, dessutom ska just -88B och -89 års modell vara mer skyddade från fabrik än både tidigare och senare modeller.
Tack för alla era svar det är dock inte någon rost under batteriet som tagit skada, allt är intakt. Det är som jag skrev tidigare i själva hjulhuset framtill / nertill vänster sida. Skall man svetsa dig en ny plåt eller kan man göra på något Annat sätt?

Med vänlig hälsning, / Fredrik N

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]