Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvobrasse skrev: lör 02 apr 2022, 19:18 Hej alla! Fick idag punktering på min S60. Kan man utnyttja VOC för detta samt vad kostar det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
det ingår i volvo assistans(som du redan fått från registrering av bilen). Du kan givetvis använda VOC / 020–55 55 66 och berätta vad som hänt så skickar dom ut en bärgare. Kan bärgaren fixa så görs det på plats om inte så bärgas det till närmaste ÅF. Det bör vara gratis men du kan alltid kolla med Volvoassistans.
Användarvisningsbild
av Derank
Ha ett pluggkitt i bilen, det funkar alltid om inte däcket är helt sönderskuret, fick själv punka häromdan då jag var på återvinningen, tog kompressorn som följer med bilen och pumpade upp däcket, drog ut skruven och pluggade.

Vill du göra det riktigt, tar du däcket till däckfirman och lägger en kappa på insidan.

Ocvh som svar på frågan, ja du kan använda dig av assistans, men bärgaren lagar inte däcket, han bärgar dig i bästa fall till en däckverkstad
Användarvisningsbild
av WalterA
Det stämmer inte! De lagar däcket på plats om det är möjligt (utvändig däcklagning). Andra alternativ är närmaste däckverkstad.
Bilagor
IMG_5648.PNG
IMG_5648.PNG (2.16 MiB) Visad 1777 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
WalterA skrev: sön 03 apr 2022, 21:06 ..De lagar däcket på plats om det är möjligt (utvändig däcklagning). ..
Hur kan de göra så, enligt seriösa däckverkstäder är det numera otillåtet att plugga däck med mindre än att man tar av dem från fälgen och gör en invändig inspektion först.
Mindre seriösa verkstäder går dock med på att plugga, hittade en sån efter en del letande :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Erik Å skrev: sön 03 apr 2022, 22:17
WalterA skrev: sön 03 apr 2022, 21:06 ..De lagar däcket på plats om det är möjligt (utvändig däcklagning). ..
Hur kan de göra så, enligt seriösa däckverkstäder är det numera otillåtet att plugga däck med mindre än att man tar av dem från fälgen och gör en invändig inspektion först.
Mindre seriösa verkstäder går dock med på att plugga, hittade en sån efter en del letande :-)
Det är inte otillåtet men de gör så för att inspektera skadan och kan där med garantera att däcket inte är mer skadat. Har dock pluggat både bil o mc däck genom åren och alla har hållit för mig

Hur som, mailade med nedanstående:
STRO borde veta och skrev till mig på frågan om det är lag eller någon form av krav på vilken lagning som är tillåten eller hur den skall utföras.

"Hej!

Att montera av däcket och inspektera insidan är något som alla seriösa däckverkstäder gör, då man inte kan avgöra om däcket har blivit överbelastat eller gått varmt från utsidan. Dock finns det ingen bestämmelser som säger hur man skall laga ett däck, endast att det skall göras på ett fackmannamässigt sätt, vilket enligt vår mening är att demontera och inspektera däcket innan man lagar det.

En lagning med plugg från utsidan kan mycket väl vara en fackmannamässig lagning om man demonterar däcket och tätar hålet också från insidan, då riskerar man inte att vatten eller luft tränger in i däckets stomme.

Men, den vanligaste metoden är som du nämner att lag däcket med en sk. paraplyplugg från insidan, då tätar man både hål och insida på en gång, och kan också se att däcket är oskadat på insidan.

Med vänlig hälsning/Best Regards

Bernt Wahlberg
Informationschef/General Secretary
The Scandinavian Tire & Rim Organization"
av Lockis
WalterA skrev:Det stämmer inte! De lagar däcket på plats om det är möjligt (utvändig däcklagning). Andra alternativ är närmaste däckverkstad.
När jag fick punktering så sa bärgaren att dem egentligen inte får laga på plats utan ska bärga till verkstad. Att vissa bärgare sen gör en åtgärd på plats är inte omöjligt. ;-)
När jag fick punktering på min förra bil kom bärgaren och lagade, och gav mig påbud om att detta skal ses som en provisorisk lagning, så jag borde ta mig till däckverkstan när det passar. Men nämnde också att många kör så i tusentals mil.
Nu var et ingen Volvo, men bärgaren är antagligen samma.
Användarvisningsbild
av Derank
Här lagar då bärgaren inga däck, men det varierar säkert runt om i landet, och beroende på bärgare ochå, men genereelt ska de inet laga något däck provisorisk de ska bärga dig till närmaste verkstad,

Men som svar på frågan, ja du kan använda dig av VOC, vad sedan slutresultatet blir för dig, är en annan fråga, men jag antar att du redan ringt VOC och kan svara oss andra på hur det gick
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]