Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ingen funktion i någon av knapparna/vredet på LSM.
Jag har kontrollerat säkringen (5A) i säkringsboxen i motorrummet och den är hel.
Jag har mätt båda sidorna på säkringen på plats och där är det 12 Volt.
Mäter jag på kontakten till LSM finns ingen spänning mellan stift 1 (12V) och stift 5 (GND).
På vägen mellan säkringen och LSM skall finnas en kontakt (74/411 se bild röd pil) som ska sitta någonstans bakom handskfacket eller under mattan.
Vet någon här var den faktiskt sitter ? Jag känner inte för att demontera en massa på chans.
Tacksam för info.
/Hasse
Bilagor
LSM_schema.jpg
LSM_schema.jpg (80.4 KiB) Visad 2160 gånger
Kabelstam.jpg
Kabelstam.jpg (234.43 KiB) Visad 2160 gånger
Nu har jag rivigt i kontakterna under handskfacket och konstaterat att det är inte den gröna kontakten som är 74/411 utan det är den grå som sitter innanför den gröna. Den Gröna heter 74/409.
Mäter jag ledaren som strömförsörjer ljusmodulen (LSM) (röd/svart) har jag kontakt mellan stift 1 vid LSM och stift 12 i 74/11 (honan). Ohmmäter jag mellan 74/411 (hanen) stift 12 och säkringens sekundärsida 2 i motorrummet är där avbrott.
Spänningsmäter jag stift 12 i 74/11 (hanen) som ska gå till säkring 23 i motorrummets säkringspanel har jag ingen 12 volt där när säkringen år på plats. Det skumma är att även stift 1 som strömförsörjer fläkten saknar 12V trots att den fungerar när alla kontakter är ihopsatta.
Finns de något relä som jag inte är medveten om som kan förklara detta ?
En fråga ytterligare: Hur kommer man åt säkringarna F8-F14 (C enligt instruktionsboken) som sitter under den övre A ?
Jag kan inte se att det beskrivs någonstans i instruktionsboken.
Jaha det var den grå brevid. Sorry.

Men jag tror du river lite för mycket när det gäller det här och focuserar lite el ala 740.
Jag tror inte felet ligger direkt i LSM eller i dess 12Volts matning för lysdioden.
Utan kolla LIN signalen till CEM istället, för det är LSM som talar om för CEM att spänningsmata illuminationen i LSM när du gör ett sådant kommando i den(t.ex ställa den i pos laget). All kommunikation sker via LIN (en fräsigare sort än PWM). Data signal i en spänningeledare. t.ex öppna bakluckans lås eller tanklucka.
Jag tror huvudfelet ligger i det inbyggda reläet i CEM om jag ska vara ärlig eller kommunikationen där emellan LSM och CEM. Ja det kan ju vara så att LSM är trasig också . nåväl.
Tack för svar Doomis!

Men kollar man i schemat som jag skickade med i första inlägget går ju den röd/svarta kabeln till kontakt 74/411 och vidare till säkring 11B/23 där jag har +12V på båda sidorna. Det är svårt att reda ut vad +30 är genom att studera schemana men jag antar att det är + på batteriet men jag antar att den håller +12V så fort batteriet är inkopplat.
Jag hittar i vart fall inget relä längs spänningsförsörjningen.
Inte sitter det väl något relä mellan kontakten 74/411 och säkringen där jag har spänning på båda sidor ?
Ett stort tack till dig Doomis!

Jag kunde inte med att be någon göra just detta men du gjorde detta på eget bevåg.
Nu vet jag att det är avbrott mellan kontakten och säkringspanelen .
Egentligen skulle jag behöva ta ur/plocka isär så att jag kommer åt säkringspanelen med säkring 11B/23.
Kanske man kan lyfta upp den om man trycker till hakar/hållare.
Hela centralen går att plocka ned i molekyler om man plockar ur hållarna i rätt ordning. Inga problem.

Bra att det är lokaliserat. Den röd/svarta kabeln går i den stora kabelgenomföringen och där är alla kablar limmade så jag fruktar att man måste dra en helt ny. Om brottet inte ligger under batteriet förstås. Där är det ju troligast att det är.
Jag får se om jag tar tag i detta nu. Jag reser till USA om en dryg vecka och kommer vara borta länge. Förmodligen ett år eller så. När jag vet mer kommer jag att återrapportera här men det kan ta tid innan den rapporten kommer.
Bilen kommer att vara avställd. Vi får se vad besiktningen säger när jag kommer tillbaks.
Jag besiktigade bilen för ca 1 månad sedan med existerande fel. Bilen gick igenom konstigt nog utan anmärkning.
Att inte LSM är med och lirar medför bl.a. att helljuset inte fungerar.

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]