NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stevos
Hej!

Jag har en C30 1.8 Flexifuel -07. Var nyligen och besiktigade bilen och fick nedslag på länkarmsbussningarna på båda länkarmarna fram. Fått prisförslag från verkstad för att byta hela länkarmen (8k för båda två) eller bara bussningarna (6k båda).
Budgeten tillåter inte detta just nu så tänkte försöka lösa detta själv.

Har försökt läsa på om bytet och länkarmarna verkar sitta ganska tacksamt på C30. Är amatör, men tror att jag kan klara av bytet själv. Med kompletta länkarmar, verktyg och en hjulinställning går de på ca 3000kr.

Skulle gärna vilja ha lite tips, är mest orolig för hur hårt bultarna ska dras:

* Har sett alla möjliga olika moment för bultarna till länkarmarna, vet inte riktigt vad jag kan lita på. Någon som har koll på detta? Har en momentnyckel.

* I vissa videos momentdrar de muttrarna med bilen i luften, i andra artiklar står det att bilen måste stå på marken när bultarna dras åt.

* Vissa artiklar nämner att bultarna är s.k "Fjädrande bultar" och måste bytas ut vid länkarmsbyte, medan andra putsar upp de befintliga och sätter på samma. Funderar på att hitta länkarmar där bultarna är inkluderade alternativt köpa dessa separat. Någon som vet vilka bultar som krävs om jag köper detta separat?

* Ska åka och köpa en spindelavdragare och en spärrnyckel, bulten till spindelleden verkar sitta för trångt för att komma åt med en momentnyckel. Något annat som är bra att ha vid detta byte?

* Det verkar gå att byta länkarmar utan att lossa massa annat kring hjulet. Behövs hjulinställning alltid efter länkarmsbyte?

Dum fråga:
Ser att vissa smörjer in den nya spindelleden och bultarna med olika medel när de byter, verkar vara en smaksak. Har ni några tips här?

Önskar överseende med nybörjarfrågor :-)
Användarvisningsbild
av HCP
Har bara bytt flertalet gånger på V50, men C30 är väl i det närmsta identiska.

- Moment har jag inte koll på, jag säger ett tyst "klick" för mig själv när jag tycker det duger. Bör inte ses som ett tips dock, momentinfo bör finnas någonstans :-D

- Jag hör till de som drar bultarna sista biten med bilen på backen, alltid gjort så oavsett bil. Om det är rätt eller inte låter jag vara osagt.

- Ang. bultar, du kan köpa de två bakre och den främre på Volvo, berätta vad du ska ha så får du en påse att hämta efter några dagar med dina bultar. Men kolla först om det följde med från leverantören.

- Jag använder spindelledsavdragare där länkarmen ansluter, du får in en blocknyckel relativt enkelt men inget annat. En hammare modell kraftig och slå på sidan av hjulspindeln gör susen också.
På Biltema - 19-1254 är den jag har. Den är på nöd och näppe så den passar, man får skruva ut helt o banka på den :)

- Det du behöver loss med är bara länkarmarna, styrled + ev. stag till Xenonregleringen. Glöm inte flytta med detta fästet, ibland sitter de inte på de nya länkarmarna.

Hjulinställning är att föredra, hur man än gör så kommer man ändra något och det behövs inte mycket förrän du börjar äta däck.

Verktyg du behöver är blocknycklar, nu minns jag inte om det var 17 eller 19 på nedre länkarmen men ett set med nycklar i storlek 8-19 typ är aldrig fel att ha.
Hylsor i liknande storlek, återigen minns jag inte men tror det var 15 på de bultarna under till länkarmen. Men samma där, 10-19 på hylsa är fin grund att ha.
Tänk på att de bultar som sitter där nu kan ha annan storlek än de du får levererade med nya delarna. Minns att det skilde sig för mig, så se till att du inte sitter med enbart 1 size på hylsa/blocknyckel.

Insex kan vara bra, om styrleden börjar snurra måste man hålla emot. (eller sätt domkraften under och pressa upp, ger samma effekt).

Rostlösande spray tycker jag du ska ha med också, spraya på vid styrled och undre spindelled några dagar före så de får gotta sig lite. Dessa två kommer du förmodligen svära lite med för de brukar sitta rejält.
I övrigt är tid bra, gör det inte om du måste åka iväg vid en viss tid för ibland går de skevt.
Se till att du använder pallbock eller motsvarande, så inte bilen hänger enbart på domkraften.
av Stevos
Tusen tack för alla svar @HCP

Vilka länkarmar köpte du och har de hållit bra?
Inte tänkt på att bultarna kan variera. Köper på mig ett gäng nycklar så att jag inte står utan med bilen isärplockad. :-) Åker till Volvo i veckan och beställer bultarna, ska höra om de vet momenten samtidigt.

Lossar man styrleden för att komma åt enklare? Ser att vissa gör det och andra inte, eller så hoppar de över den delen i videon.
Tror jag gör som du och efterdrar med bilen på marken när allt är klart, bara osäker på hur man kommer åt där under när den står på marken. Min momentnyckel är ganska lång och otymplig.
Kanske blir lättare med mindre blocknycklar.

Tack igen :party:
Användarvisningsbild
av HCP
Jag köpte STARK märket från Autodoc, en del hatar det och andra tycker det är okej. Bytte mina i början på 2020 och bussningarna är perfekt ännu. Gjorde en utökad kontroll av framvagn på bilprovningen nyligen med perfekta resultat. (alltså inte vanliga besiktningen, utan delkontroll enbart på framvagn och leder)

Styrleden är inget måste, men man får mer "wiggle room" att få dit grejjerna på länkarmen lättare med hela fjäderbenet hängande löst. Du kan ju testa utan att ta lös styrleden först och dra lös den först om det busar. Akta du tar hål på styrledens bälg bara, då måste den bytas. Det är nog en orsak att många lämnar den kvar.

Låna ramper om du känner någon som har, eller om du har några extra hjul att lägga under framhjulen när du släpper ner. Då hamnar länkarmarna i "rätt" läge och enklare att dra åt bultarna med lite mer utrymme under bilen.
av dieselputte
Tänk på att det finns 2 olika konmått på länkarmar till V50/S40. Detta avgörs med chassinummer enl följande .

Gängmått 21mm från chassinummer 214683
Gängmått 18mm till chassinummer 214682

Jag skulle tro att denna skillnad redan var införd när C30 kom ? Vet inte om det är samma länkarm för C30 och S40/V50, men ser ut så på Biltemas hemsida. Det finns de som fått fel konmått trots korrekt angivet regnummer. Det borde vara 21mm till C30

Jag bytte (iofs bara bakre bussningar, vilket var bökigt, köp hellre komplett länkarm) på min gamla V50 . Hade problem med min spindelledsavdragare inte passade så det blev lite bök , har för mig grannen hjälpte med nåt bräckjärn samtidigt som jag bankade från sidan om konfästet i navet. Nåväl, lyckades rädda spindelledens damask, men skall du byta hela armen så kan du köpa det järn som används i filmen och strunta i vad som händer med damasken

Ett till tips, om konan envisas med att snurra när du skall dra åt , så peta in några sandkorn så det blir friktion och spänn upp länkarmen med en domkraft så konan nyper, sen går det bra att dra åt. Finns väl en insexa i kulskruven , men har för mig en standard vinklad insexa inte gick att få dit. Har konan nypt bra så behövs inget mothåll.

Moment : Mutter spindelled 70 Nm (Kan dras med "kråkfot" , bakre skruvar (2st) 60 Nm + 90 graders ytterligare vinkeldrag, främre skruv 175 Nm (Källa = Haynes, momenten i filmen avviker något , så jag vet inte vad som är korrekt. Boken gäller prefacelift 2007, alltså före C30. Jag köpte nya skruvar och muttrar från Volvo, lite dyra , men bra försäkring)

Glöm inte kontroll av hjulinställning.
av Alx
Jag skippade "OEM" bussningar och köpte polybussningar från ett företag i england. Efter 5 år och 30k mil är dom fortfarande som nya. Lite gokartkänsla fick man på köpet också. Kostade mig 650 kr totalt.
av Stevos
Nu har jag varit på Volvo och köpt bultarna och beställt länkarmarna på Mekster.
Passade på att fråga om momenten, de momenten du skrev @dieselputte stämde bra. 70nm på muttern till spindelleden, 175nm på främre bulten vid bussningen och 60nm + 90 grader på de två bakre. Såg samma film som du såg och det var den som gjorde mig förvirrad om momenten, han nämner dubbelt så höga moment på vissa bultar. Tack för alla tips med fallgroparna.

@HCP, Tack för tipsen, jag provar om det går att komma åt utan att ta loss styrleden först och plockar loss den om det blir för tight.

Jag läste någonstans att man inte ska använda 5-56 kring dessa områden för att det sväller sönder gummit i bussningen.
Vet ni om det är samma risk med rostlösande medel?
Känns som att det borde vara lugnt i.o.m att gamla länkarmen ändå ska kasseras. Får bara se till att inte stänka medel på nya.

Nu är jag taggad på att sätta igång i helgen :-D
Användarvisningsbild
av HCP
Rostlösande och liknande behöver du bara använda när du ska ta bort grejjerna, så det spelar ingen större roll, ös på ba :-D
av Stevos
Nu är bytet igång. fick bytt vänstra länkarmen idag. Sprang in i en del problem trots att jag kände mig förberedd.

Sammanfattar fallgroparna här om någon annan ska göra samma byte:

Den nya högra länkarmen kom med ett förberett hål där xenon-fästet ska sitta, men detta var inte gängat så jag fick börja med att åka och köpa en nitmuttertång och göra egna gängor. Läste här på forumet att fler råkat ut för det.

På högersidan sitter den större (horisontella) bulten precis bakom flera rör och framför dem sitter AC-kompressorn (tror jag). Det finns inget utrymme att komma åt bulten på.
@HCP, var det samma på V50? Behövde du plocka loss hela kompressorn för att komma åt?

Gick över till vänstersidan istället. Min C30 är rejält rostig under så jag fick köra knäböj för att få loss bultarna. När de väl var loss gick spindelavdragen i två delar när jag skruvade åt.
”Armarna” till avdragaren gick av på mitten. Vid det ögonblicket funderade jag bara på att sätta på däcken igen och kasta in handduken.

Lyckades till slut få loss spindelleden ändå med ren ilska 😄 Därifrån gick resten ganska smidigt.

Ska ge mig på den högra imorgon, men har ingen plan för hur jag ska komma åt bulten vid rören.
Tar gärna emot tips för den.
av Alx
Jag tror att det bara är att skruva loss ett fäste som rören sitter i och böja undan dem lite. Jag har haft loss mina länkarmar två gånger och det har inte varit några större bekymmer vad jag kan minnas.
OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]