Moderator: Moderatorer

@fjohan82, Kör med en len clay men en polering är något som jag lurar på snart med. Frågan är bara vart ;-)
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev: fre 01 apr 2022, 19:27
EbbevonVolvo skrev: fre 01 apr 2022, 15:19 Det blev ett besök på Tanka för en ordentlig rengörning av utsidan.
Bilen var relativt ren så det blev kallavfettning och en stunds väntan innan avspolning. Skummtvätt och en högtrycksavspolning för att avsluta med avjoniserat vatten.
Ut ur båset för en avtorkning med torkdukar och en runda för att blåsa bort eventuellt kvarvarande vatten.
Återvände till tvättanläggningen och lade på flygrostborttagare. En stunds väntan och sedan avspolning med högtryck. Skummade bilen igen och sedan högtyck för att igen avsluta med avjoniserat vatten.
Torkade bilen och körde hem.
Lacken är nu lika len som en nyfödd bebis. :-)
Sommardäcken kanske kommer på i helgen, vi har haft lite morgonfrost några dagar nu. 3DD521EE-76DB-432C-A5E5-94FD940A6CF5.jpeg
Det va seriöst :-) Lurar på att köra ”clay” med efter påsk, det brukar med lena upp den ordentligt ;-)
Blir det inte lite smårepigt, så du behöver polera efteråt?
Jag tycker kallavfettning, flygrostlösare och kanske en tjärlösare räcker långt :-)
När jag kör med lera så polerar jag alltid efteråt. Det kommer jag att göra om några veckor. Ju mörkare lack desto mer syns defekter.
Men så är jag lite galen i bilvård. Mäter med lacktjockleksmätare innan jag börjar polera. :-)
lennarte skrev: fre 01 apr 2022, 20:01 Varit på Opus med 745-an idag. Bilprovaren ville köpa bilen, det var väl ett gott betyg :-D :-D
CO-halten är lite hög mot vad det borde vara, men denna bil går ju under 1976 års avgasregler sedan några år så det är ju godkänt.
Kolla på bromsvärden på papperet nedan. Det kanske lönar sig att plocka isär och smörja bromsarna en gång om året...
IMG_20220401_133310.jpg
Ändrar de på avgaskraven när bilen blir veteranare? Var på besikta med 740:in i onsdags, såg till min förvåning att de bara mätte CO och gränsen var precis som din 4,5. Den gamle B230F:en levererade som vanligt 0,1 i resultat :-) , dock tog frambromsarna ojämnt så det blir återbesök :bored:

Kör alldeles för lite, går max 150 mil om året numera. Får se om jag hinner plocka isär och kolla på det eller jag lämnar bort jobbet.
Bytt kupéfilter, lika roligt varje år när man är lat och inte orkar ta ur bakåtvända bilbarnstolarna.
Revbenen tar lite stryk 😄
Påskhelgen blir det byte av kondensorn som läcker, hoppas bara min vacuumpump hinner hem från shanghai eller vart den skickades från, tills dess.
VolvoJull3 skrev:Bytt kupéfilter, lika roligt varje år när man är lat och inte orkar ta ur bakåtvända bilbarnstolarna.
Revbenen tar lite stryk 😄
Påskhelgen blir det byte av kondensorn som läcker, hoppas bara min vacuumpump hinner hem från shanghai eller vart den skickades från, tills dess.
Brukar plocka ut handsfacket, tar bara några minuter extra, och ger oändligt mycket mer utrymme att jobba på :party:

Fast du kanske har en av stolarna i framsätet? :oops:
klirre skrev:Ändrar de på avgaskraven när bilen blir veteranare? Var på besikta med 740:in i onsdags, såg till min förvåning att de bara mätte CO och gränsen var precis som din 4,5. Den gamle B230F:en levererade som vanligt 0,1 i resultat , dock tog frambromsarna ojämnt så det blir återbesök

Kör alldeles för lite, går max 150 mil om året numera. Får se om jag hinner plocka isär och kolla på det eller jag lämnar bort jobbet.
Dom ändrade reglerna för avgasreningen för något år sedan. 1976 års avgasregler gäller nu till och med 1993 års modeller. Förut var det 1989 års lag som gällde. Från och med 1994 kom en ny hårdare avgasrening lag.
VolvoJull3 skrev:Påskhelgen blir det byte av kondensorn som läcker, hoppas bara min vacuumpump hinner hem från shanghai eller vart den skickades från, tills dess.
Synd du inte kollade här innan, https://envirosafe.se/sv/products?gclid ... Q0EALw_wcB
Där har jag handlat i många år. Dom har en "burk" som man fyller när man t.ex bytt kondensor. Det suger upp och omvandlar eventuell fukt i systemet. Min AC fungerar (efter fylld) fortfarande. Efter typ 6 - 7 år.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Balans av alla hjul. Så nu är alla bra eller dåliga, det återstår att se
Bokade även 15k service på morsans xc90 d5 -17 igår. Lokala Åf helmia skulle ha 18k (vad i hela världen )
Har en riktigt duktig kompis som jobbar på meko och där var priset strax över 8k för exakt samma sak, så där hamnar den.
  • 1
  • 1631
  • 1632
  • 1633
  • 1634
  • 1635
  • 1912

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]