Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LuggeH
Min växelspak har börjat spöka rätt mycket nu då knappen på spaken ”låser” sig så att man inte kan växla ifrån N till R eller D till 4.
Det går att växla mellan D och N eftersom man inte behöver använda knappen för det.
Av någon anledning fungerar det 9/10 gånger att växla från P, men sällan från N till R och aldrig någonsin D till 4.
Varje gång jag ska lägga i backen eller parkera så måste jag sitta ibland upp till 5 minuter av konstant tryckandes på knappen på olika sätt o vinklar för att den till slut ska släppa och detta kan vara jävligt farligt om man ska göra en saxvändning och står i båda filerna o sånt.
Snälla hjälp mig hitta vad som är felet så jag kan åtgärda detta!
(Jag hör solenoiden i växelspaken når jag trycker ner bromsen)
av ja125
Jag åkte på samma fel. Det är plastbitarna i själva knappen som brukar spricka. Knappen på spaken och låsningen från bromspedalen är separata.

Du har 2 alternativ. Köpa en ny växelspak från Volvo för strax över en tusenlapp. Eller byta ut knappen på din gamla. Volvo säljer inte denna knapp separat. Jag hade svårt att hitta en knapp så jag gjorde en egen med 3d-skrivare. Om du har tillgång till en kan det vara ett smidigt alternativ. Finns ritningar på thingiverse för färdiga. Designen skiljer sig något beroende på modell och år så inspektera hur din ser ut och jämför innan du byter.
av LuggeH
ja125 skrev: sön 03 apr 2022, 13:24 Jag åkte på samma fel. Det är plastbitarna i själva knappen som brukar spricka. Knappen på spaken och låsningen från bromspedalen är separata.

Du har 2 alternativ. Köpa en ny växelspak från Volvo för strax över en tusenlapp. Eller byta ut knappen på din gamla. Volvo säljer inte denna knapp separat. Jag hade svårt att hitta en knapp så jag gjorde en egen med 3d-skrivare. Om du har tillgång till en kan det vara ett smidigt alternativ. Finns ritningar på thingiverse för färdiga. Designen skiljer sig något beroende på modell och år så inspektera hur din ser ut och jämför innan du byter.
https://www.brabildelar.se/chassi-och-d ... ada-p-7480 Är det en sån här?
av ja125
LuggeH skrev:
ja125 skrev: sön 03 apr 2022, 13:24 Jag åkte på samma fel. Det är plastbitarna i själva knappen som brukar spricka. Knappen på spaken och låsningen från bromspedalen är separata.

Det var inte den modellen som satt på min. Som sagt skiljer det sig något beroende på modell och år. Kolla noggrant på din växelspak vilken det är du har. Min såg ut så så här, har du en likadan kan jag nog fixa en åt dig. Bild
av LuggeH
ja125 skrev: sön 03 apr 2022, 23:43
LuggeH skrev:

Det var inte den modellen som satt på min. Som sagt skiljer det sig något beroende på modell och år. Kolla noggrant på din växelspak vilken det är du har. Min såg ut så så här, har du en likadan kan jag nog fixa en åt dig. Bild
Tycker ser ut som att vi har samma! Ser nu tydligt att plasten har gått sönder
Bilagor
image.jpg
image.jpg (2.58 MiB) Visad 801 gånger
image.jpg
image.jpg (2.31 MiB) Visad 801 gånger

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]