Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bjornagain
Hallå gott folk
Nu är det dax att byta bil, har haft min V60 D3 i tre år nu.

Jag är överlag nöjd med Volvon!
+ H/K ljudet
+ Säkerhetssystemen. Mer än en gång har bilen själv bromsat vid backning
+ Helljus-assistenten, funkat riktigt bra
+ Navigeringen, enkelt och tydligt
+ Stolarna med minne och lårstöd. Mycket bekväma

- ”tomrummet” i växellådan när man släpper gasen in i en rondell och ska ge gas igen. Hemskt och uselt
- svajig funktionalitet på parkeringsvärmaren
- insynsskyddet bak. Otroligt jobbigt att först behöva rulla upp det innan man får in en matkasse. Hela poängen med att kunna öppna bakluckan med foten förloras om man ändå behöver ställa ifrån sig kasen för att hantera insynsskyddet

Det var mina två cent här!

Nu blir det byte till en liten tysk då behovet storleksmässigt har minskat. Det blir min sjunde personalbil och jag har aldrig tagit samma märke eller storlek i rad :-)

/Björn
av Bempo
Jag instämmer i flera saker du skriver och framför allt i minuset som du beskriver riktigt träffande som ”tomrummet”. Det är precis vad det är, maskinisten har dött eller gått hem. Jag har en D4 och den har samma tomrum.
Lycka till med nya bilen
av Lövet
Var det du som gick till EQB eller var det nån annan?
Användarvisningsbild
av 427cobra
Hade en D4 -20 automat tidigare och kände också "tomrummet" och dålig respons men åker nu B4 Diesel automat och den känns mycket bättre tack vare "stödet" från elmotorn.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Lövet skrev:Var det du som gick till EQB eller var det nån annan?
Jag går till EQB, vilket jag meddelat i någon tråd. Men vilken jä..a väntan till dess, december.
av Elgasen
Enligt vissa rykten ska Polestar optimering ta bort ”tomrummet” och dålig respons. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Elgasen skrev:Enligt vissa rykten ska Polestar optimering ta bort ”tomrummet” och dålig respons. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Det räcker att ställa in körväljaren på sportläget så blir det mycket bättre(men då blir ju även andra inställningar "sportiga") . "Tomrummet" är nog det jag retar mig mest på med min bil...
Användarvisningsbild
av Slasse
Elgasen skrev:Enligt vissa rykten ska Polestar optimering ta bort ”tomrummet” och dålig respons. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Jag har Polestar på min B4 och tomrummet finns där - dock inte lika markant då "elmotorn" puttar på lite på låga varv. Dock så var Polestar totalt bortkastat då det inte gav i princip någonting som jag kan märka.
av oath5
Elgasen skrev: sön 03 apr 2022, 14:06 Enligt vissa rykten ska Polestar optimering ta bort ”tomrummet” och dålig respons. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Jag gjorde Polestar optimeringen i hopp om att få bort tomrummet/lagget. Skillnaden är inte jättestor och man måste köra i Polestar/Dynamiska läget konstant som jag gör. Problemet med att köra i Polestarläget konstant är att bilen växlar sent och ligger gärna kvar på lägre växlar. Inte så kul i stadskörning. Comfort och Eco-läget har fortfarande kvar tomrummet. Detta i kombination att jag inte vajbar med dieselmotorn (D4) gör att jag kommer också byta märke eller eventuellt kolla in Recharge modellerna. Hoppas inte dem är likadan i lådan.

Hissa, starta, vrid, lossa returen till behå[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort pl[…]

Stort tack för hjälpen här på[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]