Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som sagt manuell bränslepump kan finnas för pumpning.
För elbilsförare: kan man veva en (nöd)radio och få laddning så kanske det borde finnas en vev så man kan veva i lite ström i en bil... :-) Veven åter... kanske vore nåt. Var ett tag sen folk stod och veva igång sina (bränsle)bilar. Minns en äldre herre hemma på gatan när jag var liten, han hade en ljusgul "Morris Minor" och där stod han med veven och veva när han och frugan skulle ner till stan en sväng med bilen och handla. Det här var mitten 1960-talet.
Problemet är väl inte att elbilar stannar om det blir strömavbrott.

Problemet är att vi går över till en enda lösning för allt.

Förr kunde man värma huset med ved.

Belyningnen kom via el

Transport med bensin och diesel.

Kommunikation via brev osv,

Affärer via kontanter.

Nu ersätter vi allt med el, slår man ut elen går det inte att värma sig, laga mat, få fram dricksvatten, kommunicera, handla eller ens transportera in förnödenheter, köra ambulans och mat eller fly från området för alla transporter står stilla.

Det skrämmande är att när vi tar bort alla olika lösningar och går över till en enda lösning för allt som är el så borde vi ju göra elproduktion och distribution så mycket stabilare, men det verkar ju gå i andra riktningen.
bem skrev:Som sagt manuell bränslepump kan finnas för pumpning.
För elbilsförare: kan man veva en (nöd)radio och få laddning så kanske det borde finnas en vev så man kan veva i lite ström i en bil... :-) Veven åter... kanske vore nåt. Var ett tag sen folk stod och veva igång sina (bränsle)bilar. Minns en äldre herre hemma på gatan när jag var liten, han hade en ljusgul "Morris Minor" och där stod han med veven och veva när han och frugan skulle ner till stan en sväng med bilen och handla. Det här var mitten 1960-talet.
Försvinner elen så är det inte bra transporterna med elbilar som blir svårt.. vattnet och avloppet i många städer slutar fungera, matdistribution och sjukvård kollapsar mm..
Så lite diesel ändrar inte så mycket..

/Thomas
Funk skrev:
Försvinner elen så är det inte bra transporterna med elbilar som blir svårt.. vattnet och avloppet i många städer slutar fungera, matdistribution och sjukvård kollapsar mm..

/Thomas
Sjukvården har fortfarande diesel aggregat för att täcka upp vid strömavbrott :-)
Du får gå väldigt långt tillbaka i tiden för att någonting ska fungera utan el.

Ta t.ex. vedpannan. Det finns inte många hus byggda efter 1960 som inte behöver en elektrisk driven cirkulationspump för att få vattnet att cirkulera på tänkt sätt.

Utan el så finns det bara begränsad mysbelysning.

Utan el så kommer ingen bensinstation att fungera, så att själva fordonet går att köra utan el spelar för mig mindre roll.

Utan el är det inte mycket av Postnords verksamhet som skulle fungera.

För mig är slutsatsen av ovanstående inte att försöka hitta på system som fungerar utan el. De kommer med stor sannolikhet att bli väldigt dyra och ineffektiva. Det som behöver göras är att se till att få redundans och säkerhet när det gäller elleveransen. Att försöka bygga om samhället till att fungera utan el är möjligen genomförbart i teorin, men i praktiken blir det väldigt svårt. Det är lite grann som nyblivna miljövänners idéer om att alla ska flytta ut och leva på landet på egenodlad mat, utan tillgång på moderna hjälpmedel.

OM något sådant skulle genomföras kommer en stor del av Sveriges befolkning att bokstavligt svälta ihjäl. Så ser läget ut -- om det är bra eller dåligt kan diskuteras.
Givetvis är det snudd på omöjligt att bli elfria "nu för tiden", men vi kan ju då argumentera att det känns fruktansvärt bakvänt att begränsa våran elproduktion så fruktansvärt att vi ens kommer i närheten av en risk om något skulle inträffa.

Förhoppningsvis behöver vi aldrig hamna i en sådan situation, men det känns fortfarande bakvänt att utsätta oss får en sådan risk...
Lockis skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Sjukvården har fortfarande diesel aggregat för att täcka upp vid strömavbrott :-)
Japp, men blotta tanken att handjaga pumparna till att lasta tankbilarna när det skall fyllas på efter någon/några dagar.... :-(

/Thomas
Funk skrev: tis 29 mar 2022, 10:07
Lockis skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Japp, men blotta tanken att handjaga pumparna till att lasta tankbilarna när det skall fyllas på efter någon/några dagar.... :-(

/Thomas
Vi som är lite äldre och gjort lumpen kommer ihåg när vi hade beredsapslager flr drivmedel i bergrum dimensionerad för att klara 1 år av prioriterade transporter.

Det var inga problem att tanka för de hade sin egen backuplösing oberoende av elnätet.

Då kunde man ju i alla fall köra ut mat till befolkningen från bredskapslagren så alla slapp svälta ihjäl.

Självklart ger det inget lyxliv så klart, men man överlever i alla fall.

Självklart är ju allt detta avvecklat nu och vi står med brallorna nere...

Dagens generation verkar ju tro att en kris består av att man inte kan se sin favoritserie på Netflix eller tiderna är fullbokade i padelhallen

En framgång är det ju om många installerar solceller med smart elektronik så man kan ladda elbilen även om förbindelsen till elnätet är borta. Hur många system som installeras idag som klara det har jag ingen aning om men det kan säkert ni svara på.
fjohan82 skrev: sön 27 mar 2022, 22:19 Sevärt för den intresserade :-)

Tycker det är riktigt trevliga videor (dom gjorde en lika 2021). Dom ger en känsla som man kommer ihåg från orienteringsdagarna i högstadiet. Man sprider ut sig i en stor skog, ibland ses man vid någon kontroll.
Det Alrik (tror det är han som är chef) skulle behöva jobba med är dock ljudkvaliteten, stundtals riktigt dålig tyvärr.

Sen skulle man som bilintresserad vilja ha ännu mer detaljer , men det skulle väl dels bli för lång film, redan 2 timmar, och dels vill dom väl sälja tidningen där det står mer detaljer.
Jag är väldigt sugen på att fixa batterilagring hemma. Delvis för att nu när elpriserna skiftar så mycket lättare kunna styra vilka timmar jag köper el. Skulle kunna bli riktigt billigt. För bilen jag har där jag redan idag kan styra laddningen blir det riktigt låga priser, men ett hemmabatteri kunde få över mycket av annan förbrukning också.

Sen kommer då också fördelen att man kommer kunna klara strömavbrott, samt kunna ladda upp batteriet dagtid. Under mars har jag snittat nästan 30kWh/dygn från solen. Det skulle ge ca 15 mil per dag om jag använde allt till bilen. Nu skulle man såklart vilja ha till hushållet också, men ett par mil per dag skulle inte alls vara svårt att avvara.
Nu i april har det börjat gå över 40kWh per dag.

Så även om det inte är 100% tillgänglighet så skulle ett batteri minska min utsatthet rätt mycket under ca 9 månader per år. Att under större delen av året kunna driva sin bil samt grunden i hushållet själv vore skönt.
  • 1
  • 300
  • 301
  • 302
  • 303
  • 304
  • 444

Ursäkta en nybörjare, men jag behöv[…]

245 Turbo

Bilen har stått ett antal år på […]

Du har nog rätt. De bilder jag sett på […]

Beror ju lite på vilka däck det handla[…]