Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Hej.
Jag har anliggande bromas bak. Har i höstas smörjt upp och motionerat oken. Inser nu att jag måste köpa nya ok. Bilen är från 2007 och bromsok har aldrig bytts tidigare. Bilen har gått 20 000 mil.

Frågan är vilket märke ska man köpa? Har sett att det finns bl a Metzger, TRW, Budweg, Esen, Stark ,Ridex m fl.
Vill gärna ha godkvalitet.

Tack för svar, Bengt
Användarvisningsbild
av Greffel
Det räcker inte att byta kolv och packningar ?
Kanske blästra och snygga till dom...
Original är original :)
av errim
@Greffel. Ja det är kanske en god idé. Har ju faktiskt en bromsokshonare. Ska kolla mina ok och se om de duger att renovera (att luftningsnippeln går att få loss).

Håller med om att original är original. Hade en 850 som jag satte piratok på, de höll inte länge. Köpte då Volvo originalok och de höll den bilen ut.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns i princip nya på bildelsbasen. Original för strax under 1000 lappen om jag mins rätt.
av errim
IMG_1049.jpeg
IMG_1049.jpeg (2.63 MiB) Visad 817 gånger
IMG_1048.jpeg
IMG_1048.jpeg (1.92 MiB) Visad 817 gånger
Har bestämt mig för att renovera mina ok. Det gick fint att lossa både nippel och slang. Både kolv och lopp ser fina ut. Förstår inte varför det gick så trögt?

När jag tagit bort tätningen i loppet går kolven lätt.

Vad tycker ni? Ska jag använda min gamla kolv eller den ERT som jag Köpt?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nytt är alltid nytt men det kanske är tjockare kromskikt på original :-)

Kolla nog att det inte är rost i spåret för o-ringen på ytan utåt som man inte ser. Sånt klämmer ihop o-ringen och då kärvar kolven..

Finishen på cylinderns insida är egentligen inte kritisk eftersom kolven tätar mot o-ringen.
Det viktiga är att få bort all rost så den inte sväller och klämmer fast kolven.
Sen putsar man förslagsvis hela insidan med fint slippapper. (Gamla) Kolven kan man polera upp med autosol.

Du bygter förstås till ny o-ring och smörjer med silikonbaserat bromsmonteringsfett vid monteringen.
Och glöm inte att lufta sen :oops:
Användarvisningsbild
av Greffel
Jättebra jobbat, jag älskar när vi delar lite bilder och filmer på det vi gör.
Jag ser inger fel på originalkolven så jag hade behållit den.

Du kanske gör ett litet bildspel för oss som älskar att se när gamla saker får nytt liv. :)

* Rengör hela oket genom att lägga det i blöt, borsta det med stålborste osv.
* (måla det snyggt ( enda nackdelen är att då måste du göra alla fyra) hehe
* Sätt ihop rubbet och bytut och lufta systemet noga. ( läs på hur du inte får luft i ABS enheten)
Användarvisningsbild
av Greffel
Kan tipsa om detta medel på B-tema: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041533
När jag renoverar vinkelväxlar eller andra maskindelar gör detta medel ett sjukt bra jobb att göra sakerna rena. ( dock tar det inte bort rost)
av errim
Tack för input! Ja det blir den gamla kolven, bedömer att den har god kvalitet och varar flera år till.
Jag har rengjort noga o smörja med silikonfett.
Ganska bökigt att få på damasken. Jag satte på damasken på oket först o sen i med kolven, gjorde en tratt/kon av en ölburk och lyckades då få i kolven.
Nu ska jag börja med höger sida bak.

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]