Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
hozz skrev:
Calix & Defa är "pirat" märken
Tillåt mig att le lite. Du kanske inte har sett det skrivna tidigare,men Volvo köper sina motorvärmarprodukter tillverkade av Calix. Så Volvo säljer pirat grejjor....hmm. Eller tillverkar Volvo sina motorvärmarprodukter själva? Kan du då nämna produktnamn och tillverkningsort?
blockvärmaren som monterad direkt på alublockat andvänder hala blocket som värmefördelare = mycket effektivt.
Där kan jag lova att du saknar belägg för. Hur har du mätt för att jämföra kontakt/slangvärmare?
jag kanske har slut på 5-56
Finns det inget bättre till hands,duger det nästan lika bra med att spotta lite på ett finger och sedan stryka på o-ringen. Sånt har du väl inte slut på?
volvos sats intehåller inte sama ditaljer som "pirat" satsen det är vi överens om va?
Användarvisningsbild
av hozz
volvos sats intehåller inte sama ditaljer som "pirat" satsen det är vi överens om va?
Ja och Nej,det har vi gått igenom förrut,att Volvo har egna krav p.g.a sin kabeldragning och placering av komponenter. Samma grejjor i kartongerna med undantag av extra detaljer i Volvos kartong.

Använd inte ordet pirat obefogat bara. Vi är väldigt många "piratanställda" inom SKF,Bosch,Pirelli,Calix,Autoliv (krockkuddar) etc, som levererar detaljer till Volvo,fast i blåa kartonger.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag har montorvärmare och cupé uttag orignalmonterat från 2002 när bilen inköptes. dvs volvo's sats som är monterad, intaget monterat under nummerplåten som vanligt. Men varför använder inte volvo rostfria skruvar, skruvarna som håller intaget är i praktiken snart helt bortrostade...

Så även om volvo's sats är mest "komplett" och "bäst" så finns det alltid förbättringar som går att göra...

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
hozz skrev:
Ja och Nej,det har vi gått igenom förrut,att Volvo har egna krav p.g.a sin kabeldragning och placering av komponenter. Samma grejjor i kartongerna med undantag av extra detaljer i Volvos kartong.

Använd inte ordet pirat obefogat bara. Vi är väldigt många "piratanställda" inom SKF,Bosch,Pirelli,Calix,Autoliv (krockkuddar) etc, som levererar detaljer till Volvo,fast i blåa kartonger.
oavett biltilverkare så är det yterst få grejor man tilverkar själv i ekna fabriker. man gör som vid all annan tilverkning, man lägger ut ambud på vem som kan tilverka en pryl med en viss spec till bärst pris.

men när man sedan som i detta fall jämför priset på volvos låda med grejor mot "pitar" märkena så är volvo dyrara, fast dom innehåler grejor med samma tillverkare. Det jg då försöker förklara som jag tror at istortset alla redan förstått är at volvos låda är värd dom där extra kronorna, då det är en kompett lösnignsom ligger i den.
Användarvisningsbild
av hozz
Jag har montorvärmare och cupé uttag orignalmonterat från 2002 när bilen inköptes. dvs volvo's sats som är monterad, intaget monterat under nummerplåten som vanligt. Men varför använder inte volvo rostfria skruvar, skruvarna som håller intaget är i praktiken snart helt bortrostade...

Så även om volvo's sats är mest "komplett" och "bäst" så finns det alltid förbättringar som går att göra...
Jag har har en -01 med eftermonterad värmare från samma år med samma monteringsställe fram som du,men inget problem med avrostade skruvar. Kan ha olika förklaringar som felaktigt levererade skruvar från underleverantör eller försummelse vid montering (tappat skruvarna på skitigt golv,går och hämtar 2 andra skruvar på hyllan där borta,som råkar vara obehandlade = ej original) "Piratmontör"?
:)
Håller med om att förbättringar går alltid att göra oavsett bra produkter.

Fortsättningen på den här tråden har helt spårat ur sedan trådskaparen ritchmond ställde en kostnadsfråga.
av åklagarn
att ha slangvärmare på en turbovagn verkar ju mindre smart vi bor ju visserligen inte i tropikerna men tillverkaren har väl räknat med ett visst flöde genom slangen ifråga. sen finns det ytterligare ett ställe där det kan läcka när vagnen börjar bli några år
Användarvisningsbild
av hozz
att ha slangvärmare på en turbovagn verkar ju mindre smart vi bor ju visserligen inte i tropikerna men tillverkaren har väl räknat med ett visst flöde genom slangen ifråga
Riktigt. Strypningen är marginell.Testas på Volvos egen provbana monterad i bil.
sen finns det ytterligare ett ställe där det kan läcka när vagnen börjar bli några år
Risk finns vid all inverkan. Bilen kan ju skära efter en service också.
Användarvisningsbild
av CarMan
efter som du inte vill läsa det tidigare inlägget kan jag upplysa om att skilnaden mellan volvo orginal kartongen & "piratkartongan var följande.

volvo har buntband med ett klips på för att monteras i dom färdiga borrhålen i subframen, pitar var det vanliga buntband
Volvo har ett fäste där man ska skruva fast y-förgreninger, pirat har bara en skruv & då får borra fast i bilen. detta brukar man inte vi9lja eler så finns det inte plats, så man hänger den halvdant i ett buntband.
volvo hade värmestrumpor till kablarna, detta fans inte på piret alls. jag har sett att kablarna tappat plastskyddet & rostar ? att dom blir spröda om dom går för nära grenröret utan att ha värmestrumpa.
volvo har ett fäste sör cupeuttaget som gör att det blir stabilt & kan monteras på en plats där det inte är ivägen, deta saknas helt i peratstsen.
volvo har en idiotsäker monteringsanvisning, volvo har kontaktpaste, volvo har fett till o-ringarna.
Volvo har en mycket bra & lättmonterad block värmare, pirat har en slangvärmede = kladd o slabb

man får vad man betaler för, det är värt att lägga extrra pengar på detta anser jag.

vill bara förklara då somliga bara jämför priser & tror att vilvos sats bara är dyrare & den innehåller exakt samma sak, men som ni ser så gör den inte det.
Användarvisningsbild
av hozz
Det var ett evigt tjat om samma saker. Läser du dina tidigare inlägg och mina tidigare svar?
En fråga. Om jag köper en Volvo hos en Toyotahandlare, har jag då köpt en pirat Volvo?
volvo har en idiotsäker monteringsanvisning
Förstår att du tycker det.
Användarvisningsbild
av CarMan
hozz skrev:Det var ett evigt tjat om samma saker. Läser du dina tidigare inlägg och mina tidigare svar?
En fråga. Om jag köper en Volvo hos en Toyotahandlare, har jag då köpt en pirat Volvo?
volvo har en idiotsäker monteringsanvisning
Förstår att du tycker det.
om du köper volvos motorvärmar sats hoss en tyota handlare så har du köppt otginal.
Calix ägs inte av volvo eller tvärtom.

Sedan kommer frågan om man verkligen beh&ou[…]

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]