Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jo men vad jag undrar över är om statsministern står och ljuger rakt ut i ansiktet på svenska folket och socialdemokratiska media bara rullar ut budskapet

"Vi kan inte sänka bränslepriset till den nivån som riksdagsmajoritetn föreslår, det har EU bestämt" Dvs till samma nivå som våra grannländer, det var ju 5 kr som majoriteten ville sänka. Sen fanns det ju vildhjärnor som ville ta bort alla avgifter, men det gemensamma förslaget landade ju på 5 kr.

https://www.svd.se/a/34Od59/eu-lander-r ... ensinskatt

Är det bara ett fult sätt att skylla på EU när det i verkliga livet är så att det bara är S som aldrig i livet kan tänka sig att sänka någon skatt.

Har hon ställt en riggas vinklad fråga om att ta bort allt vad skatter moms och pålagor heter för att garantera hon frår ett NEJ istället för att fråga om 5 kr och en anpassning till övriga länder. Sjukt fult i så fall, istället för att vara ärlig.
av Lockis
VolvoB20 skrev:Jo men vad jag undrar över är om statsministern står och ljuger rakt ut i ansiktet på svenska folket och socialdemokratiska media bara rullar ut budskapet

"Vi kan inte sänka bränslepriset till den nivån som riksdagsmajoritetn föreslår, det har EU bestämt" Dvs till samma nivå som våra grannländer, det var ju 5 kr som majoriteten ville sänka. Sen fanns det ju vildhjärnor som ville ta bort alla avgifter, men det gemensamma förslaget landade ju på 5 kr.

Är det bara ett fult sätt att skylla på EU när det i verkliga livet är så att det bara är S som aldrig i livet kan tänka sig att sänka någon skatt.

Har hon ställt en riggas vinklad fråga om att ta bort allt vad skatter moms och pålagor heter för att garantera hon frår ett NEJ istället för att fråga om 5 kr och en anpassning till övriga länder. Sjukt fult i så fall, istället för att vara ärlig.
Nope, detta stämmer säkert. Problemet vi i sverige har är nog mer pga reduktionsplikten som driver upp priserna ytterligare. Men du verkar ju vara internet van, så du kan säkert googla dig till hur bensin/diesel skatter ser ut i Polen så får du svart på vitt. Glöm inte att även läsa på hur EU sätter miniminivån, och om Polen har ett undantag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: mån 28 mar 2022, 10:16
VolvoB20 skrev:Jo men vad jag undrar över är om statsministern står och ljuger rakt ut i ansiktet på svenska folket och socialdemokratiska media bara rullar ut budskapet

Nope, detta stämmer säkert. Problemet vi i sverige har är nog mer pga reduktionsplikten som driver upp priserna ytterligare. Men du verkar ju vara internet van, så du kan säkert googla dig till hur bensin/diesel skatter ser ut i Polen så får du svart på vitt. Glöm inte att även läsa på hur EU sätter miniminivån, och om Polen har ett undantag.
Snabb sökning (om jag nu inte läser fel) ger att vi i Sveige har bestämt att vi ska ha MINST 30.5 % reduktionsplikt 2022 medans EU har bestämt att man ska MAXIMALT 7% reduktionsplikt.

Det gör att vi får världens dyraste bränsle men omgivande länder får mycket lägre pris då de ju kan köra upp allt bränsle vi reducerar bort. Så man kan ju säga att svenska bilister subventionerar billigt bilåkande i övriga EU.

Vi har dessutom högre moms och energiskatt än tex Polen.

Detta är inget EU har hittat på eller tvingat oss till utan det har vi fixat helt själva i Sverige.

Sen uppfattar jag det som absolut bullshit när jag söker runt att vi inte skulle få rabattera miljöbränslen p.g.a EU utan det skall gälla fri konkurrens utan staten lägger sig i. om det stämde så skulle ju hela Bonus/Malus systemet falla på eget grepp. Det går ju just ut på att subventionera vissa drivmedel på bekostnad av andra. Vill vi göra detta är det bara att ansöka om att få göra detta. Som tex Polen har gjort.

Dessutom..

"The December reduction of excise duty limited the concerning rise in fuel prices. Starting from February 1, the VAT rate will be reduced from 23% to 8%. This will lead to a further reduction in fuel prices – up to as many as several dozen groszy per litre, bringing significant fuel savings to Polish citizens"
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag tänker på trafikrytm och fordonstyper, undrar om någon verkligen bryr sig om literpriset. Folk kör ju som tättingar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Jallemet skrev: mån 28 mar 2022, 17:13 Jag tänker på trafikrytm och fordonstyper, undrar om någon verkligen bryr sig om literpriset. Folk kör ju som tättingar.
De vill klaga på priset men inte göra något åt det själv typ. Men de är väl stressade och tror att det på riktigt är värt stressen för de typ 45 sekunderna de får ihop
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skulle inte förvåna mig om någon stolle kommer börjar argumentera om att vi som kör bränslebilar - antingen för att vi måste eller eget val - är för invasionen av ukraina... För det är ju så sverige verkar fungera, skäms på dom som gör si eller så, utan att ta fram vettiga alternativ. :bored:
av Lockis
VolvoB20 skrev: mån 28 mar 2022, 17:01
Lockis skrev: mån 28 mar 2022, 10:16

Snabb sökning (om jag nu inte läser fel) ger att vi i Sveige har bestämt att vi ska ha MINST 30.5 % reduktionsplikt 2022 medans EU har bestämt att man ska MAXIMALT 7% reduktionsplikt.

Det gör att vi får världens dyraste bränsle men omgivande länder får mycket lägre pris då de ju kan köra upp allt bränsle vi reducerar bort. Så man kan ju säga att svenska bilister subventionerar billigt bilåkande i övriga EU.

Vi har dessutom högre moms och energiskatt än tex Polen.

Detta är inget EU har hittat på eller tvingat oss till utan det har vi fixat helt själva i Sverige.

Sen uppfattar jag det som absolut bullshit när jag söker runt att vi inte skulle få rabattera miljöbränslen p.g.a EU utan det skall gälla fri konkurrens utan staten lägger sig i. om det stämde så skulle ju hela Bonus/Malus systemet falla på eget grepp. Det går ju just ut på att subventionera vissa drivmedel på bekostnad av andra. Vill vi göra detta är det bara att ansöka om att få göra detta. Som tex Polen har gjort.

Dessutom..

"The December reduction of excise duty limited the concerning rise in fuel prices. Starting from February 1, the VAT rate will be reduced from 23% to 8%. This will lead to a further reduction in fuel prices – up to as many as several dozen groszy per litre, bringing significant fuel savings to Polish citizens"

Hittade ingen info om Max 7% men däremot verkar gränsen vara 7%. Oklart om det är nedre eller övre dock.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
7% är säkert minimumgränsen från EU, det tror jag absolut... Det låter dessutom rätt vettigt och realistiskt. Men, det är ju likväl duktigt mycket mindre än sveriges påhittade 30.5%.... :bored:

EU har vissa bestämmelser, men... Dom bestämmelserna avser ALLA EU-medlemmar... Så att ett enstaka land ska ha oförskämt mycket högre skatt/etc än andra har inte ett dugg med EU att göra.... Den närmsta sanning man kan komma med är att EU inte HINDRAR "oss" från att ha skyhöga skatter/etc... Men det kanske är läge att dom börjar göra det...?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev: ons 30 mar 2022, 12:48 7% är säkert minimumgränsen från EU, det tror jag absolut... Det låter dessutom rätt vettigt och realistiskt. Men, det är ju likväl duktigt mycket mindre än sveriges påhittade 30.5%.... :bored:
Nej, tvärs om inom EU. 7% Är en maxgräns för hur mycket bio-bränsle man får blanda i av jordbruksprodukter (tex raps). Det är på förslag att sänka den gränsen till 3,5 % för att jordbruket behövs för att odla mat till befolkningen.

Ska man gå högre, som Sverige har bestämt, 30,5% måste man använda andra råvaror, som tex skog. avfall, sopor, rötslam osv
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 93
Rostskyddstips

Målarna påstår att det enda so[…]

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]

230fk går snålt