NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kareta
Min handbroms kändes i princip perfekt, tog och släppte som den skulle - 5-6 knäpp på sin höjd. Relativt nybesiktigad utan anmärkning.
Stod sedan i lätt bakåtlut i ganska många minusgrader i cirka en vecka. När jag åkte därifrån lossnade handbromsen som den skulle men sedan dess tar den inte förrän handtaget är riktigt högt upp. Då tar den dock bra, och släpper lika lätt.

Vad kan ha hänt? Har en vajer tänjts, eller till och med gått av? Eller kan det räcka att spänna på nytt? Den är inte fastfrusen, för här i Göteborg är det flera plusgrader.

Har rätt långt till verkstan (farsan) och tänkte försöka vara förberedd med eventuella reservdelar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du klassisk trum(hand-)broms med backar inne i centrumdelen av bromsskivan?
Isåfall tippar jag på att ett belägg har släppt och ramlat bort från ena bromsbacken.
Shoppar man nya backar på Biltema så kan man enkelt lämna tillbaka dem om de inte behövs..
Användarvisningsbild
av HCP
Kan vara vajjern, du har samma fenomen som jag har just nu.
Sitter en Y-gren strax bakom (eller ja, 1 meter-ish) spaken där båda sidornas handbroms är kopplad på.
Drog av min före jul och nu tar den först högst upp, men de beror på att jag dragit av ena vajern så Y-grenen hamna på sniskan så andra sidan behöver mer rörelse för att dras åt.

Har inte bytt min än, men du kan enkelt stoppa in handen på bakhjulet och känna på vajern om den verkar sitta där den ska. Alternativt känna hur vajern känns med och utan handbroms är dragen.
Eller bättre, hyr en lyft på närmsta bensinmack o lyft upp o kika.
av kareta
Jag har nu bytt vajer och jag kan säga det att det gäller att köpa rätt längd! Av allt att döma skulle den första jag köpte passa, men den var för kort. Ingen försäljare är riktigt tydlig med vad som gäller så efter att ha kollat på flera sidor kan jag bara ge rådet att fråga Volvo direkt. Köpte tillslut en svindyr på Mekonomen och fick rätt längd, men med gamla bygelfästet under bilen. Så den nya främre kabeln, som Vida sa tvunget måste bytas, passade inte. Den gamla främre var dock i gott skick.

Ett riktigt rövjobb att byta, än värre med för kort kabel förstås. Nu när det är klart kan jag säga att jag aldrig vill göra det igen.

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]