Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sharkman
#148941
Har en S60 2,4T -01:a. Geartronic lådan och ekonomi chipad.
Köpte den för 2 månader sen och först för 2 - 3 veckor sen började jag märka att den tappar effekt runt 3000 - 3500rpm när bilen precis blivit varm och jag drar på. Går först helt normalt. Sen är det precis som antispin slår till och tar effekten.

Kan det vara läckage på en vaccum slang eller är det så illa att lådan börjat protestera?
Användarvisningsbild
av Loner
#148946
Vacuumventilen?
Användarvisningsbild
av Funk
#148953
Även kallad magnetventil..

"Pumpar" effekten vid pådrag så är det troligen den...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sharkman
#149018
Får kolla den. Är de dyra och svåra att byta?
Har skruvat en hel del med bilar och har volvos service program till datorn. Men jag har inte installerat programet ännu.
Användarvisningsbild
av Loner
#149037
Kostar runt 400 om jag minns rätt, tar 2 minuter att byta inkl kafferast
(3 slangar och ett kontaktdon)


/L
Användarvisningsbild
av Sharkman
#149063
Tack. Löser det problemet så återkommer med info om det annars återkommer jag med fler frågor.
Användarvisningsbild
av Sharkman
#149273
Ska förbi volvo idag och prata med dom. Men igår gick bilen riktigt segt. Kändes som man gått från 250Hk ner till 100Hk. Och idag på morgonen gick bilen ganska ryckigt vid normal jämn hastighet.

Kan det uppkomma sådana här problem om batteriet är kass? Har haft problem med att det dragit ur om man har stereon på 15-20 min utan att bilen är igång och laddar. Har alltid haft stereon på när jag tvättar bilen osv på andra bilar utan problem.
Användarvisningsbild
av Loner
#149346
Ryckig gång vid jämn gas brukar ju vara ETM-fel.

Pulserande effekt vid acc. brukar vara magnetventilen.

/L
Användarvisningsbild
av Sharkman
#149384
Var på volvo idag och pratade med en service mekaniker.
Nu hade jag tappat laddtrycket helt och hållet.
Garanterat Magnetventilen fick jag till svar. Han visade var den var och jag fick till och med låna tång av honom så jag kunde byta på plats. Tyvärr hjälpte det inte. 545kr kostade det kalaset...

Måste säga att jag är ändå väldigt nöjd med Volvo verkstan i Jönköping. Ringde och pratade med dom när jag kom tillbaka till jobbet efter att ha provkört på vägen tillbaka. Ska tillbaka till volvo imorgon för att göra en kol med deras dator. Men det lutar åt att dumpventilen satt sig eller inte funkar ordentligt sa de. Såvida inte någon av slangarna hoppat loss eller gått sönder någonstans bakom motorn.

Om det nu är dumpventilen. Vad rekommenderar ni då?
Orginal eller en justerbar? Var ska man köpa den?
Min bil har idag ett trimchip så att den ska ge 250Hk och 400Nm
Användarvisningsbild
av greeeken
#149387
Sharkman skrev:Var på volvo idag och pratade med en service mekaniker.
Nu hade jag tappat laddtrycket helt och hållet.
Garanterat Magnetventilen fick jag till svar. Han visade var den var och jag fick till och med låna tång av honom så jag kunde byta på plats. Tyvärr hjälpte det inte. 545kr kostade det kalaset...

Måste säga att jag är ändå väldigt nöjd med Volvo verkstan i Jönköping. Ringde och pratade med dom när jag kom tillbaka till jobbet efter att ha provkört på vägen tillbaka. Ska tillbaka till volvo imorgon för att göra en kol med deras dator. Men det lutar åt att dumpventilen satt sig eller inte funkar ordentligt sa de. Såvida inte någon av slangarna hoppat loss eller gått sönder någonstans bakom motorn.

Om det nu är dumpventilen. Vad rekommenderar ni då?
Orginal eller en justerbar? Var ska man köpa den?
Min bil har idag ett trimchip så att den ska ge 250Hk och 400Nm
Dum fråga, men är du säker på att det inte är chippet som strular till det för dig?
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]