- tor 15 nov 2007, 07:02
En parkeringsvärmare "Flygplansmotor" 091-B, som sitter i min 960, kostar i runda slängar 15 000 kr att köpa ny komplett.
Men 4 000 kr tycker jag låter lite mycket för en begagnad, trots nypriset.
Ja, man vågar sätta i en begagnad. Köper du den, så ser du ju över brännaren ändå innan montering. En sotning är ju att föredra innan montering.
Svår att montera? Ingen aning, aldrig gjort det. Men det är nog lite pyssel ändå.
Det ska dras slang från tanken, monteras extra bränslepump. Kopplas in en vattenpump på kylsystemet, anslutas till ordinarie kupéfläkt, anslutas till diagnostikuttaget (för utläsning samt radering av eventuella felkoder från värmaren), monteras in ett tidur, placeras in en databox för värmaren. HAr säkert missat lite saker, men du får nog en uppfattning om hur mycket jobb det kan innebära.
Ja, det går att köra värmaren innan montering. En bytta med soppa och en bytta med vatten samt ett batteri är vad du behöver.
Fördelen med vanlig motorvärmare, dom strular sällan.
Nackdelen emd vanlig motorvärmare, du är beroende av eluttag.
Fördelen med parkeringsvärmare, du är inte beroende av eluttag, samt att det är mer ekonomiskt än sedvanlig motorvärmare (enligt mina beräkningar räknat på 1 timmes körning av värmaren mot blockvärmarens 3 timmar för motsvarande värme i motorn).
Nackdelen med parkeringsvärmare, man måste underhålla den, köra den lite ibland även på sommaren.
Jag har monterat dubbla batterier i min 960, för att säkerställa att jag har ström så värmaren startar. För den känenr av batteristatus, samt bränslenivå innan den slår igång. Är det för lite i tanken, eller för klent batteri, då vägrar den.
Så ska man enligt rekomendationerna köra bilen lika länge som värmaren varit igång. Detta för att säkerställa så batteriet hinner laddas upp igen.
För min del är detta svårt, för värmaren går ca 1 timme, och jag har 15-20 minuter till jobbet bara. Därav mina dubbla batterier. Samt att jag bytte från 100A till 120A generator, just för detta.
Ja, det finns en tillsats att köpa, så man styr via sms/minicall. Men det är ganska dyrt. Varje gång du aktiverar värmaren på det viset, så sägs det att det ska kosta 5 kr. Om det är sanning eller inte, det kan jag inte svara på. Har inte den tillsatsen själv, och tänker inte skaffa heller. Jag ställer min timer på den tid jag ska ha bilen, då ser värmaren till att bilen är varm det klockslaget oxå, om inte värmaren strular.
Oj, det vart en låååååååång uppsats det här... :lol:
Men jag tror jag svarat på de flesta frågetecken i alla fall. :D
Mvh/ Adde
Länkar till addes hemsida som inte fungerar? Byt ut
http://www.adde.dk/ i länken mot
http://www.jagrullar.se/forum/images/faq/ så bör ni komma åt det ni söker. Pm'a även mig eller annan moderator så vi kan gå in och laga länken /Brainy