Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo2021
Jag behöver byta batterikabelsko på min 940-98.

Är det bara att skruva bort den gamla och fästa i den nya, eller är det nåt att tänka på?

Skulle dessa kunna fungera, eller finns det nån annan (annat mått på kablarna) som skulle passa bättre?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000048439

Ska man pressa in de gamla kabeln under klämman där? Ska man ta bort eltejpen som på den befintliga batterikabelskon eller ska den sitta kvar?

Bifogar bild
Bilagor
75A4729A-3EF3-4E5D-8578-3FB3FA08CDD5.jpeg
75A4729A-3EF3-4E5D-8578-3FB3FA08CDD5.jpeg (1.06 MiB) Visad 2034 gånger
CFC0787B-E228-41CD-938C-ECED1C89A477.jpeg
CFC0787B-E228-41CD-938C-ECED1C89A477.jpeg (1.3 MiB) Visad 2034 gånger
av Volvo2021
Ok, stort tack för hjälpen.

Hur tjock är kablarna ungefär?

Ska jag välja batterikabelsko med måtten antingen 35,50,75 dimension (avser max kvadratmilimeter på kabeln)
av Rådlös
Lite faktaupplysning: Kablar mäts i kvadratmillimeter. Det är som en sorts standardiserade "fasta" mått. Det finns inget "ungefär" när det gäller kablar. Dom är antingen det ena eller andra. Detta har att göra med hur starka strömmar (Ampere) dom skall kunna leda utan risk för att dom börjar brinna. (Det gör dom om man försöker leda för mycket ström genom dom)
Kontaktdon, skruvkopplingar, klämkopplingar och pressverktyg till det eller annat är också tillverkat för att passa dom aktuella kablarna. Det finns alltså inget "fritt val" i detta fallet. Det skall vara kabel, verktyg och kontaktdon för en viss kabelarea, eller ström om man vill gå på det i stället.
Och det är ju naturligtvis tillverkaren av utrustningen som har bestämt från början hur grov kabeln och kontakterna skall vara. Det kan säkert variera mellan olika bilmärken och modeller, men man skall hålla sig till det som tillverkaren har bestämt från början. Kontaktdon och polklämmor m.m m.m kan kanske se ut på olika sätt, men det viktiga är att dom är avsedda för den aktuella strömmängden.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Rådlös skrev: lör 26 mar 2022, 08:11 ..Kablar mäts i kvadratmillimeter...
Förutom i USA där de älskar sitt galna AWG-system.. Ju högre nummer, ju tunnare ledning.
Och detta följer med till Europa t.ex. i flygindustrin :-/ Kan mycket väl dyka upp på biltillbehör.
Räkna med att mycket av det som säljs på bildelsvaruhusen är tillverkat för AWG och sen om-märkt till närmaste millimeterdimension. Vissa steg stämmer bra, andra inte..
https://sv.frwiki.wiki/wiki/American_Wire_Gauge
av Rådlös
35 kvadrat? Du skall bara köpa 35 kvadrats kabelskor om du har 35 kvadrats kabel. (Det förutsätter vi att du redan har klart)
Men snabbkabelskor!!!??? Hur ofta behöver du koppla bort batteriet?

Erik Å: Jag är pensionär sedan flera år, men jobbade 25 år i branschen. Ericsson och Flextronics. Jag är mycket bekant med AWG och dess stolligheter. Dock lärde jag mig två "genvägar". 0,25 kvadrat som var en vanlig area på kopplingstrådar i data och IT-utrustning hade en närliggande area på AWG 24 Skillnaden är någon eller några hundradels kvadratmillimetrar. En annan som är lite mer intressant i bilsammanhang är 4 kvadrat. Den har förekommit och kanske förekommer fortfarande (?) i bilar. Men inom Tele- IT- och datavärlden såg jag den ytterst sällan. Jag kan nog räkna det på min ena hands fingrar. Klämverktygen och några enstaka överblivna stift och hylsor fanns, (dom har svart färgmärkning om någon undrar) men långt in och högst upp i förrådshyllorna. Men 4 kvadrat ligger mycket nära AWG 11. Det handlar också om skillnad på några hundradels kvadratmillimeter. Men flatstift och ringkabelskor m.fl hade den egenheten att dom oftast var oisolerade! Men svart krympslang är ju mycket vanlig.
Så ni som har hobbybilar och stöter på 4 kvadrats kablar med dåliga kontaktdon, kolla på AWG 11. Klämverktyg bör finnas. Om inte annat så i USA. Och värm på en liten bit svart krympslang efteråt som isolering
Användarvisningsbild
av Erik Å
Rådlös skrev: lör 26 mar 2022, 23:11 .. Jag är mycket bekant med AWG och dess stolligheter.
Jag har varit på flyg-Saab, där fanns bara AWG :-/
Lika bra att lära sig som en del i den pågående NATO-anpassningen :-D

Det är egentligen enligt lag förbjudet m[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]