Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevir
Kommer nog komma med tanke på volvo inte vill sälja rena fossila bilar längre eller inom kort.
Eller så lägger man ner CC segmentet.
av least
Att lägga ner CC-segmentet ifall man fortfarande erbjuder vanliga V-modeller känns inte helt genomtänkt.
Merkostnaden för att erbjuda en CC är låg jämfört med pristillägget.
av valln
Istället för laddhybrid skulle jag helt klart föredra en elbil som CC, alla dagar i veckan!

I veckan provade jag en elbil, Volkswagen id4 gtx och efter provkörningen konstaterade jag att nuvarande V60CC blir min sista förbränningsbil.
av Malmstroem
Tänk vilka olika slutsatser man kan komma till. När jag provade ID4 kom jag fram till att jag behåller vår V40 ett tag till. Samma slutsats blev det efter att ha kört Tesla Y.

Däremot blev el-bil betydligt mer attraktivt efter att ha provkört en BMW i4. Så det blir en sådan V40:n ersätts med.
av Sevir
ren elbil är nice om man kan ladda hemma eller finns bra utbyggt i området.
köra elbil är väldigt skönt, särskilt småkörningar i stadstrafik
av AndS
valln skrev: fre 25 mar 2022, 13:43 Istället för laddhybrid skulle jag helt klart föredra en elbil som CC, alla dagar i veckan!

I veckan provade jag en elbil, Volkswagen id4 gtx och efter provkörningen konstaterade jag att nuvarande V60CC blir min sista förbränningsbil.
Beror ju på varför du väljer en CC, är det bara utseende och lite högre frigång, ok med eldrift.
Vill du använda den som dragbil och lite körsträcka obereonde av årstid så fungerar det inte idag. Behovet styr.
av valln
Anledningen till att jag har CC är högre markfrigång och fyrhjulsdrift.
Jag tycker också det är bra att modellen är lägre än suv och att det går att ha ganska små däck.
Jag har 18 tum på V60CC.
Senast redigerad av 1 valln, redigerad totalt 0 gånger.
av valln
Malmstroem skrev: fre 25 mar 2022, 14:17 Tänk vilka olika slutsatser man kan komma till. När jag provade ID4 kom jag fram till att jag behåller vår V40 ett tag till. Samma slutsats blev det efter att ha kört Tesla Y.

Däremot blev el-bil betydligt mer attraktivt efter att ha provkört en BMW i4. Så det blir en sådan V40:n ersätts med.
Vad såg du för "fel" på id4 ?
Var det gtx?
av Malmstroem
Jag tyckte inte om interiören, och hur kupén var uppbyggd. Jag har provat Q4 och Enyaq också -- men inte blivit helt såld på körkänsla och komfort. Men av de tre tyckte jag minst om ID4.

Sedan blir jag personligen lite motvals när det inte går att få t.ex. läderklädsel för att bilen ska vara "vegansk". Det är inte så att att det helt diskvalificerar en bil -- men det är ett rätt stort minus för mig. Jag har svårt att identifiera mig med den typen av politisk korrekthet. Jag äter kött. Jag jagar, och ett hyfsat stor del av de bilturer jag gör är ut på jakt.

Att då välja en bil som positioneras med den typen av "miljövänlighet" har jag direkt svårt för.

Nu verkar det som om Volvo också är på väg åt det hållet, vilket gör att det är fullt möjligt att jag aldrig köper en ny Volvo igen.
av Sevir
Jag har kört Q4:an också. Rätt ok men dyr. Gillar deras interiör och förarmiljö mer än syskonbilarna från Skoda och VW
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]