Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mina belagda Brembo-skivor ser ut såhär efter 6 månader och ca 1000 mil.
20220325_065514_copy_1512x2016.jpg
20220325_065514_copy_1512x2016.jpg (416 KiB) Visad 394 gånger
ridax skrev:Dessa Brembo skivor hade en väldigt grov finish och såg helt obehandlade ut även före montering och med fläckar redan då. Lägg till en kartong utan identifiering av produkt/modell och ett galet lågt pris, så tycker inte jag min fråga var så märklig.
Piratkopior av kända bromskivor/belägg finns, varifrån köpte du dem?
ThomasT skrev: fre 25 mar 2022, 08:43 Piratkopior av kända bromskivor/belägg finns, varifrån köpte du dem?
Jo, jag har hört om piratkopior, så ville därför se så det inte var något uppenbart fel. Köpte hos Mister Auto och 17.5" (336mm) skivorna kostade bara 350:-/st. De har ingen kontaktinformation förutom ett betalnummer, så blev lite misstänksam.
ridax skrev:Tack för bilden. Verkar ju snarlik antar jag. Ytterkanten var ju en liten besvikelse, men huvudsaken att jag verkar ha fått rätt skivor och inte kopia av kopia eller felaktig kundretur.
De på min bild heter 09.A427.1X hos Trodo.

https://www.trodo.se/bromsskiva-brembo-09-a427-1x
https://www.bremboparts.com/europe/sv/c ... 09-A427-1X
ridax skrev:Byte skivor fram (då de gamla var skeva) och ville då ha lackerade skivor då jag haft det förut (Bosch) och det såg bra ut. Nu fick jag tag i ett par Brembo skivor som skall vara lackerade, men med genomskinligt UV lack. Om de är lackerade så är lacken väldigt osynlig. Märks ingenting och när en skiva har fått vattendroppar på sig och fått torka så verkar lacken inte bara osynlig utan även oduglig.

Skall det verkligen se ut så här? Någon annan som har Brembo lackade skivor?
Du verkar ha fattat att lackade/belagda skivor också rostar på bromsytan nu.
Ut och kör in beläggen mot skivorna ordentligt. När det sitter ett tunt lager brombelägg på skivan så rostar det inte lika lätt/snabbt.

2+ år gammla coatade Zimmermann skivor.
Stått stilla nu 1 vecka så ser fördjävliga ut men iaf.
IMG_20220325_172415.jpg
IMG_20220325_172415.jpg (3.08 MiB) Visad 324 gånger
KalleJ skrev: fre 25 mar 2022, 17:29 Du verkar ha fattat att lackade/belagda skivor också rostar på bromsytan nu.
Jag har naturligtvis vetat hela tiden nedslitna bromsskivor inte har något skydd i bromsytorna. Men grejen är att skivan var fläckig redan innan montering och har kvar en grov struktur som inte alls känns lackad (inte ens som ny).

Det var därför jag var tveksam om skivorna verkligen var lackade.

Nu länkade fjohan till en site med bra information där jag kunde leta upp min skiva https://www.bremboparts.com/europe/sv/c ... 09-9586-11 och där stod det mycket riktigt specat att ytterkanten och navet var lackat men nämner inget om resten, så det förklarar varför de ytorna verkade olackade, nämligen för att de var det, tvärtemot vad som står i Brembos generella information (se tidigare).

Nu kan ni ju fortsätta och fjanta om att lack inte finns kvar efter att man slitit på skivorna, men hade det funnits lack, så hade den som sagt ha varit kvar i strukturen. Bilen har bara kört 500m hem från verkstaden och med regenererande bromsar blir det inte mycket fysiskt slitage på skivbromsarna.

Min främsta oro var inte att lacken saknades i sig, utan att det var ett tecken på att det ev var en skiva som var en kopia eller en felaktig kundretur, som jag fått. Men nu med rätt dokumentation så stämmer min skiva med beskrivningen, vilket den inte gjorde förut.
KalleJ skrev: fre 25 mar 2022, 17:29 2+ år gammla coatade Zimmermann skivor.
Stått stilla nu 1 vecka så ser fördjävliga ut men iaf.
Nu vet jag inte hur långt dina skivor gått, men de ser rejält nedslitna ut. På mina skivor får de bara slitas ner 1mm på vardera yta om jag fattar dokumentationen rätt. Men det kan ju bara vara att man har dåligt med referensramar som gör att den ser så nedsliten ut.
Dessa lackade Bremboskivor har varit utomhus i 20 månader nu. Naven ser riktigt fina ut fortfarande. Dessa har hållit längst för mig. Vanliga coatade skivor håller sig inte hälften så fina.
Bilen står väldigt mycket så olackade ytor blir rostiga.
IMG_20220325_211500.jpg
IMG_20220325_211500.jpg (4.53 MiB) Visad 275 gånger
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.