Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ridax skrev: 3:25 in
I videon beskriver han ju att coatingen slits bort av beläggen och då kommer grundmaterialet i bromsskivan fram och då rostar gjutjärnet av vatten men det slits ju bort när du bromsar, precis som på bilden i inlägget. Detta är helt normalt. Dock så rostar ju en skiva som inte blivit insliten betydligt lättare därav syns det så tydligt, det är ju fortfarande svarvnerver och porer tydligt synliga i bilden.
Jo, jag är medveten om att coatingen slits bort på anliggningsytan. Jag länkade bara till videon för att visa hur coatingen på

skivorna jag låtit montera tidigare (på en annan bil) och att det var något liknande jag hade förväntat mig även nu.

Vad är det som är lackat på "vanliga" lackade skivor, eftersom så många aldrig sett hellackade skivor? "Protective coating of the braking surface" uppfattar jag som att lacken skall täcka bromsytan (och sedan slitas bort) på liknande sätt som videon visar.
Screenshot_2022-03-24-15-41-16-174.jpeg
Screenshot_2022-03-24-15-41-16-174.jpeg (423.66 KiB) Visad 709 gånger
Senast redigerad av 1 ridax, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns/fanns till motorcyklar rostfria bromsskivor bara för utseendet skull, men på motorcyklar som "kördes hårt" var det stålskivor. Att ha speciella bromsskivor för utseendet skull tycker jag är "överkurs" på en bil som körs några år och sedan byter ägare till någon som inte bryr sig. Ska det vara "rostfritt" då satsa på keramik skivor...
Finns mycket onödigt i så fall. LM fälg istället för stålfälg, metallic lack. Och det är ju inte så att lackade skivor är speciellt exotiskt. 17 av 30 skivor var lackade hos en stor åf och jag köpte migna 336mm skivor för ca 400:-/st. Så sålänge du inte kan påvisa att de fungerar sämre så ser jag ingen större anledning till att köpa oljade skivor.
ridax skrev:Så sålänge du inte kan påvisa att de fungerar sämre så ser jag ingen större anledning till att köpa oljade skivor
Valet är fritt, jag hade aldrig köpt det. Möjligtvis keramik, för det originalmonteras på en bil fabrik nära mig. Och det är inte Volvo.... :x
ridax skrev:Finns mycket onödigt i så fall. LM fälg istället för stålfälg, metallic lack. Och det är ju inte så att lackade skivor är speciellt exotiskt. 17 av 30 skivor var lackade hos en stor åf och jag köpte migna 336mm skivor för ca 400:-/st. Så sålänge du inte kan påvisa att de fungerar sämre så ser jag ingen större anledning till att köpa oljade skivor.
Det finns antingen skivor med typ keramisk coating (inte lack) på slitytan, utan coating som är förpackade så de inte behöver oljas in, och oljade skivor. I ditt fall så har du tydligen UV-coatade skivor och coatingen är antagligen bortsliten på slitytan, navet ser ju ut som det är lackat svart och inte obehandlat gjutjärn.
Vad är problemet med att det blivit några ytrostmärken på slitytan som försvinner så fort du bromsar, så blir det på alla skivor när coatingen är borta vilket blir typ på engång. Det är inte meningen att coatingen på slitytan ska sitta kvar utan det är skyddet på övriga ytor som inte slits så att de inte rostar.
Det är inga problem med att coatingen försvinner där beläggen tar i skivorna. Men om det vore fallet, så borde man ha kunnat se tunna ränder på ytan vid inner och ytterkanten där beläggen inte legat an och där coatingen är kvar och som inte har rostfläckar. Om jag ser rätt så är hela ytan innifrån och ut fläckad. Det är det som gör att jag frågar mig om ytan verkligen har någon coating.

Och informationen från Brembo talar helt klart om skyddande coating på bromsytan. Skivorna är helt klart behandlade på navets utsida och på skivans ytterkant, möjligtvis i ventilationsmönstret (svårt att känna där). Men bromsytan känns i alla fall inte coatad på det sättet.

Så det var därför jag undrade om någon haft erfarenhet av dessa skivor, för litar inte riktigt på leverantören som har fått neg. omdöme tidigare med kommentarer som fellevererade skivor m.m. Och Brembo-kartongen har väldigt lite information om produkten inuti, lika generell som en Pizza-kartong.
Den tunna coatingen (vi pratat my-skikt i tjocklek) försvinner omgående och på din första bild så ser man antydningar till att det är en kant på yttre och inre diametern, mellan där är det ytliga rostfläckar (som bildas efter kort stund på gjutjärn i yttermiljö) där coatingen borta. Släpp detta och kör bilen och bromsa på, vet inte vad du är ute efter, skivor i rostfritt eller vad. Bromsskivor rostar oavsett coting eller ej på slitytan och dom du har är det UV-coating på slitytan inte rostskydd..
Bilagor
2022-03-24 23_39_31-Window.png
2022-03-24 23_39_31-Window.png (2.06 MiB) Visad 631 gånger
Vad menar du att UV coatingen är om inte rostskydd?

Tycker jag gjort klart från början vad jag ör ute efter, nämligen att höra om andra som har samma skivor har ett likadant utseende vad avser ytbehandlingen för att försäkra mig om att jag har fått rätt skivor från rätt tillverkare. Ytbehandlingen liknar inte vad jag har upplevt från andra med belagda skivor (Bosch och ATE) som har haft en väldigt jämn yta över hela produkten. Dessa Brembo skivor hade en väldigt grov finish och såg helt obehandlade ut även före montering och med fläckar redan då. Lägg till en kartong utan identifiering av produkt/modell och ett galet lågt pris, så tycker inte jag min fråga var så märklig.

Men istället så kommer det en massa folk och börjar diskutera en massa om coating och att de inte är behandlade på bromsytan osv.

Jag förstår att det hela kommer att rätta till sig när skivorna slitits ner lite.
"Limp home mode" ?

Om den har adm så måste det väl v[…]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]