Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, ny på forumet! Jag har en V70 2,5 AWD 2005:a som har funkat bra de senaste åren. I går slocknade dock höger halvljus (Xenon) och jag kollade säkringen (som var hel) och sedan lät jag min verkstad byta Xenon lampan. Fortfarande inget ljus. Jag har läst på lite om ämnet i gamla trådar och läste att drivdonet (ballast) till Xenon kan vara en ev orsak. V-parts säljer drivdon för 2500 (!) kr och Biltema har drivdon för 599 kr. Fråga: Är det verkligen värt merkostnaden att välja det dyra alternativet? Nån som har testat Biltemas variant? Hur svårt är det att byta drivdon? Funderar också på om det ev kunde vara reläet (?) innan jag börjar mecka med dyra drivdon. Jag köpte Haynes manual för V70 2000 - 2007 men tycker den är tämligen värdelös. Hittar inget avsnitt som handlar om byta drivdon i den, och inte heller nån info om tex vinkelväxeln och AWD systemet. Tacksam för svar.
Mvh Roger.
Kollade nu,märkligt att dom skulle vara så mycket billigare!? Köp oljan på Volvo,då borde det bli rätt,jag har en v60 awd,men inte samma olja som i din,men du måste suga ur oljan i vinkelväxeln och även i bakaxeln, finns ingen avtappningsplugg,ang,Haldexen så har du lite jobb med om du ska byta oljan där,kardanen måste bort från Haldexen..
Jag hade samma situation med lyset som dig på min s60 2.5t -06, förra året. Jag beställde ballast ifrån vparts, dyrt, men det är orginal, och billigare än hos Volvo själva (jag jämförde). Jag hade ett hål i lamphuset och köpte en ny via bildelsdatabasen (skroten), som är billigare än att köpa ny lykta, som orsakade att ballasten dog.
Offtopic: Mitt nästa problem att fixa är plastglasen på båda lyktorna. Och jag har redan fixat en verkstad som polerat på utsidan, då jag har lite "imma" på insidan av båda lyktorna.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]