Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zoccolocco
Hjälp!! Har haft min Volvo 850-97 i snart tre år,funkat bra men en sak stör mig jättemycket.När det blir typ 0 gradigt eller kallare så TJUTER det från motorn och detta håller på tills motorn är varm,sen hörs det inte mer.
Har öppnat motorhuven och försökt lokalisera felet,men fattar inte vart det kommer ifrån. Någon som vet??
Användarvisningsbild
av Henke850
zoccolocco skrev:Hjälp!! Har haft min Volvo 850-97 i snart tre år,funkat bra men en sak stör mig jättemycket.När det blir typ 0 gradigt eller kallare så TJUTER det från motorn och detta håller på tills motorn är varm,sen hörs det inte mer.
Har öppnat motorhuven och försökt lokalisera felet,men fattar inte vart det kommer ifrån. Någon som vet??
Jag har likadan bil och samma tjut, en liten stund tills det blivit varmt. Kan det inte vara fläktremmen som gnisslar lite?
Användarvisningsbild
av rn72
Samma här 850 96:a, exakt samma "symtom"... :???:
av jpb
Samma här, vid c:a 2300 rpm på motorn.
av Kena
Trädgårsslang i örat och stetoskopa med andra änden i motorrummet så hittar ni vad som låter.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hade snarlika ljud på min 850, multirem med löphjul byttes sedan var det tyst.
Bytte bara remmen först, men ljudet var kvar, plockade då bort löphjulet och provkörde detta (cykel upp&ner trampade full fart på bakhjulet och lade emot löphjulet så det snurrade på ordentligt, då kom det vinande ljudet).

Detta var nu några år sedan, så jag har ingen koll på priser på detta tyvär.
av zoccolocco
ok jag tackar för era svar,det verkar vara något mekaniskt ljud tycker jag men jag ska kolla remmar och löphjul,se om det är det som är felet....Återkommer
Användarvisningsbild
av Henke850
Mitt gnisselljud försvinner väldigt snabbt så jag tror inte det är något annat än lite stelhet i maskineriet på morgonen.
av volvo*850
Tja jag skulle tro på jojjeblom, hade vinande ljud på min 850 bytte också löphjulet
och det hjälpte.. :D, prova plocka bort det och kolla upp de, om du inte vill byta i förstahand..
av Acedarkman
Tjena!

Jag har samma fenomen på min kärra. På min så kommer vinandet från luftpumpen. Det brukar börja låta om pumpen när tempen ute kryper under nollan. Mina gummiupphängningar är trasiga kan vara det som gör det. Du hittar luftpumpen genom att följa den lilla gummislangen från luftfilterbehållaren ner och under batteriet.

//Micke
855 GLT -96

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]