- tor 24 mar 2022, 12:09
Hej, Åter en fråga om min pappas V70. Han har i princip slutat köra bil, för ganska precis ett år sen gjordes en stor service med kamremsbyte mm på volvo auk verkstad, efter det har han kört ett par hundra mil. Nu har bilen stått sen i november. När jag skulle se över den så lät servon och jag observerade att det är blött under bilen, nästan tomt i behållaren, flyttade bilen för en vecka sen och har nu en ny ungefär lika stor fläck under. Har fyllt på och kan inte se att det tokläcker nånstans, det ser helt torrt ut vid styrväxeln (puh) och pumpen ser ut att läcka lite då den är kladdig kring axel, slanganslutning och i underkant. Servorörets övergång till slang är lite kladdig, även det smutsig olja. Under motorn är vad jag antar är balk eller subframe "blöt" och en "ren" droppe hänger. Dvs läckan är isåfall på själva röret ungefär där det passerar under remkretsen. Alternativt läcker det från pumpen och rinner längs motorn bakom generator mm. Det syns att så har det gjort från det lilla läckage i pumpen som finns, men det ser inte ut vara färsk olja.
Brukar röret kunna spricka / rosta i nån infästning under motorn? Det ser fint ut och verkar vara gjort av nåt icke-rostande material. Eller var ska man börja leta...
Brukar röret kunna spricka / rosta i nån infästning under motorn? Det ser fint ut och verkar vara gjort av nåt icke-rostande material. Eller var ska man börja leta...