Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av e5frog
Hej igen Volvo-folket.

Har sliten ruta, fick muntlig brasklapp om den förra besiktningen, vet inte om den klarar sig nu. Den är ju inte kul att titta genom när solen ligger lågt.
Jag undersöker möjligheterna (har bara trafikförsäkring), har t.ex. hittat ruta här:
https://www.popscarparts.se/product/volvo-v70-5
... varför står det "Sedan" tro?

Det blir ju 3000 spänn med frakt men det verkar vara svårt med begagnat från skroten, de skickar ogärna.

Hörde med märkesverkstan, fick svaret 4800kr med egen ruta, 10000kr komplett - lät lite höftat.
Ingen bilglasfirma alls verkar ha prisuppgifter för annat än försäkringsärenden.

Tips, är det bara försäkringsvarianten som gäller?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har för mig att bytet hos glasmästare (Bilglas i Linköping) på min V70 gick på drygt 5000 för fyra år sen, varav försäkringsbolaget pröjsade 3500. Nu är detta i och för sig en V70 mk 1 så rutan är inte limmad och det är inga värmetrådar eller andra finesser, arbetet kanske blir dyrare på senare årgångar? Och detta var någon slags tredjepartsruta, icke Volvo original. Den verkar vara betydligt känsligare för stenskott; har gjort 3 lagningar på 2 år. Noll på originalrutan på 15 år :-o
Märkligt att du inte kan få pris hos glasmästaren, byter man pga slitage så är det tji försäkring, om man nu inte fuskar..
Polera bort ytliga repor kan gå dock med mycken möda. Däremot är det hopplöst att få bort alla mikroskopiska stenskott. Tro mig, jag har försökt :-)
Användarvisningsbild
av e5frog
Fick svar från glasmästeriet, 1700kr skrev han - så det kunde ju vara överkomligt. Oavsett hur man gör vill man väl ha halvförsäkrat, trist att skaffa ny ruta och få ett stenskott det första man gör.

Slipa vågar man sig inte på, har nog aldrig lyckats polera/slipa en jämn yta på något alls med maskin, trist att lägga timmar och sen ha runda vågmönster över hela rutan. Finns väl de som gör det professionellt men då hamnar man väl nära vad ett rutbyte går på ändå.
av sicnarf
Vad är det för glasmästare som tar 1700 kr för jobbet inkl moms att byta ruta inkl allt lim och annat verktyg behövs för jobbet. 20 år sedan bytte jag en 240 frontruta på en arab bilverkstad . Han tog 500 kr svart för jobbet. Så vem är denna auktoriserade glasmästare som håller dessa priser? Bara momsen går på 400 om det är med kvitto
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]