Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Byte skivor fram (då de gamla var skeva) och ville då ha lackerade skivor då jag haft det förut (Bosch) och det såg bra ut. Nu fick jag tag i ett par Brembo skivor som skall vara lackerade, men med genomskinligt UV lack. Om de är lackerade så är lacken väldigt osynlig. Märks ingenting och när en skiva har fått vattendroppar på sig och fått torka så verkar lacken inte bara osynlig utan även oduglig.

Skall det verkligen se ut så här? Någon annan som har Brembo lackade skivor?
AA76E453-DC64-4C46-A71F-BCC9865D13C1.jpeg
AA76E453-DC64-4C46-A71F-BCC9865D13C1.jpeg (1.63 MiB) Visad 1685 gånger
Senast redigerad av 1 ridax, redigerad totalt 0 gånger.
Anliggningsytan för bromsklotsarna är ju inte lackade, det är bara centrumdelen som är lackad. Ytan son klotsarna ligger mot slits ju ner över tiden
På lackade skivor jag haft förut så har även anliggningsytan varit lackad och slitits bort när man bromsar. Så naturligtvis har skivan inte haft något långsiktigt skydd på den verkliga anliggningsytan, men det är ju inte hela ytan som verkligen är anliggningyta så på skivorna som är lackade och man låter första bromsningarna slita bort lacken så slipper man rostränderna alldeles intill anliggningsytan.
ridax skrev:På lackade skivor jag haft förut så har även anliggningsytan varit lackad och slitits bort när man bromsar. Så naturligtvis har skivan inte haft något långsiktigt skydd på den verkliga anliggningsytan, men det är ju inte hela ytan som verkligen är anliggningyta så på skivorna som är lackade och man låter första bromsningarna slita bort lacken så slipper man rostränderna alldeles intill anliggningsytan.
Har aldrig i mitt liv sett hel lackade skivor. Men jag har inte sett allt.
vjohnj skrev:Har aldrig i mitt liv sett hel lackade skivor. Men jag har inte sett allt.
Dom brukar vara infettade med något rostskydd. Har även sett skivor som ser klarlackade ut, men det är mot "lagringsrost" och ska tvättas bort om man läser monteringsinstruktionerna. Annars lär det ta låång tid innan bromsarna får full effekt
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]