Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frebor72
Hej

Har nu haft min XC60 i två måndader. 2016, manuell, fwd och D3. Jag tänkte dela med mig av min upplevelse så här långt. Anledningen är att jag letade runt lite före och fick en helt annan bild än vad jag nu har. Tvärt emot vad många skrev upplever jag den absolut inte slö utan rätt stark när det behövs. Inga problem med omkörningar och den drar iväg bra. Troligen beror det mest på vad man jämför med. Jag hade en v70 2002 170hk bensin innan och den upplevdes slöare. Bränsleförbrukningen verkar vara väldigt beroende på luftmotstånd. Jag kör en 100-väg in till stan någon mil och sedan stadstrafik. Där verkar den ligga på runt 0.63. Jag har kört till Mora från Uppsala på 0.53. Mest 80 och 100-väg. Börjar man köra 120 eller så verkar förbrukningen gå upp snabbt. Inte så konstigt förstås med tanke på att den är hög. Lite jobbigt med dieselpriserna men ändå skönt att man kan köra rätt snålt om man vill i alla fall. På pappret drar den 0,42 men det är nog i nedförsbacke med motorn avstängd...
Manuell är ju inte lika skönt som automat men växlarna går i på ett distinkt och trevligt sätt. Att det blev en manuell berodde på att den var billigare, att barnen ska ta körkort snart och att den versionen är bränslesnålast.
Bränslevärmaren upplever jag som helt fantastisk. Kör jag barnen till skolan brukar jag avaktivera den så att den inte går igång vid start och sotar igen på grund av kort körsträcka. Avaktivera kan man göra med blinkersspaken ganska lätt.
Batteriet var slut på min. Byttes på garanti. Värmaren drar en del och går spänningen ner stängs den av. Ett batteribyte kostar ca 2000kr på Bilia. Inklusive montering. Det tog 6 min att byta. Jag klockade teknikern... Han stressade inte ens.Men de verkar äta batterier. Man ser det också på att Start/stop-funktionen är inaktiverad.
Lite känslig på parkeringssensorerna när det är regn, snö, is slask osv. Annars inga problem
En annan sak som jag inte skulle klara mig utan längre är den adaptiva farthållaren. Man kan till och med växla utan att den kopplas ur. Så den fungerar optimalt trots avsaknad av automat.
Säkerhetsfunktionerna är bra och den bästa är att den har en radar bak som varnar om man håller på att backa på en person eller annan bil. Perfekt när man backar ut från en parkering med lite sämre sikt åt sidorna. Exempelvis om man står bredvid en skåpbil.
I övrigt en helt fantastisk bil.
Sensmoralen blir att man inte ska rata en D3:a direkt utan provköra först. I alla fall inte om man tror att den är för svag.
Hoppas detta hjälper någon.
av Malmstroem
XC60 D3 -16. Det borde innebära 150 hk fyrcylindrig VEA 2.0 liter.

Jag har samma motor i en V40 CC -17. Den är långtifrån svag där. Nu är en XC60 tyngre, men 0-100 km på 10 sekunder bör räcka för de flesta. Äldre D3 med 136 hk är lättare att uppfatta som sega.

Roligt att du är nöjd med din bil. Jag är också nöjd med min V40. Jag saknar dock adaptiv farthållare -- men det går inte att få allt här i världen. :-)
av frebor72
Ja det är Vea 150hk som du skrev. Det kan vara en fördel i upplevelse. om man haft en bensinmotor förut. Dieseln är betydligt vridstarkare och det upplevs som att den drar iväg helt utan ansträngning medan bensinmotorn får varva mer
av Buckshot
När det gäller aptiten på batterier så tror jag att man kan tjäna på att köpa en batteriladdare . Jag köpte en som går samtidigt med motorvärmaren.
av frebor72
Det kan nog stämma. Så man vet att batteriet är laddat. Tydligen drar VOC en del också så om bilen står länge kan batteriet laddas ur. Och när dieselvärmaren går ska batteriet driva en bränslepump, en vattenpump, ett glödstift och två fläktar. Så det går nog åt lite ström.
av UnleashFusion
att investera i en batteriladdare är det bästa för att slippa behöva byta batteri efter några år, speciellt om du använder flitigt dieselvärmaren. samt kostar inte batteriladdare så mycket heller

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]