Det finns teorier om att det skulle kunna bli ett begränsat kärnvapenkrig. Men jag är tveksam, när endera supermakten ser att den andra har avfyrat så gäller det att få iväg alla egna missiler innan de blir förstörda på marken. Man har bara några minuter på sig att ta beslutet, det finns all möjlighet att det blir ett förhastat felbeslut. Vi har varit otroligt nära flera gånger under kalla kriget pga att USA:s varningssytem har falsklarmat för ryskt anfall. En gång pga en trasig logikkrets som knastrade ut upplåsningskoden, en annan gång för att någon hade glömt ett övningsscenario med fullskaligt ryskt anfall i NORAD:s datorer.
Och en rysk atomubåt fick tydligen en skarp avfyrningsorder skickad till sig av misstag. Kaptenen valde (märkligt nog) att ordervägra och betraktas numera som hjälte..
Sverige borde ju rimligen inte vara ett förstahandsmål men helt klart hade Soviet missiler riktade mot militära mål i Sverige förr, det erkände någon rysk höjdare i en intervju som svensk TV gjorde för många år sedan. Sen är väl tanken att man ska kunna byta koordinater till mer aktuella mål precis innan avfyrning men i ett sådant läge lär det vara total panik och noll eftertanke..
Jag är egentligen ingen prepper men jag har faktiskt skaffat mig en Geigermätare

Tanken var i första hand om kriget orsakar något nytt reaktorhaveri i Ukraina.. Men den kan ju varna för nedfall orsakat av annat också.
Putin håller tydligen till i en bunker just nu och sänder tv-tal därifrån, inte riktigt vad man vill höra.

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar