Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tvatte
Hej! Det är så att jag har ett väldigt underligt problem med min v70 1,6d 2011. Det händer ingenting när man ska starta, allt ljus slocknar och relän klickar men startmotorn vill inte gå runt. Dock när det är varmt kan den starta utan problem ett par gånger sen blir den stendöd igen. Har byglat startmotorn och den går runt utan problem. Finns inga felkoder i VIDA, har gjort tester i CEM boxen med VIDA och allt verkar ok. har plockat isär ECM och mätt, hittar inget fel där heller. Har mätt från tändningslåset till CEM till ECM men hittar inget konstigt där heller. Har även värmt på diverse styrboxar som har med startcykeln att göra men ingen framgång (eftersom den startar oftare när det är varmt). När den väl startade så körde jag i 5 timmar utan problem men direkt jag stängde av så startade den inte något mer..

Hade även en felkod på xenon höjdjusteraren och snackade med en kunnig och han sa att på årsmodell -10 -11 så kan sånna här felkoder slå ut can systemet, så bytte givaren och sen gick bilen helt felfritt i 2 dagar men sen kom felet tillbaka.

Någon som har någon aning vad som kan vara fel? Ber om ursäkt för rörigt inlägg men blir galen snart.
av kvillebäck
Det låter ju som ett klassiskt batteriproblem. Jag skulle kolla kontakterna på batteriet samt kolla kablarna så de inte ärgat av inuti höljet.
Dra och ryck lite i dom så de är som de skall.
Varför inte dra en kabel från solenoiden på starten så du kan prova att starta den vägen?

Kan det vara givaren på kopplingspedalen som spökar så den inte tror du håller ner den när du skall starta?
Användarvisningsbild
av apersson850
Om man inte har koppling eller broms nedtryckt får man meddelande om detta.
Jag hade en gång en 745, köpt begagnad, som fick liknande problem. Trots att den inte var alls lika datoriserad. Där var det dålig kontakt mellan batterikabelskon och batteripolen som orsakade felen.
av tvatte
Jordkabeln till batteriet var lite ärjad så bytte ut den utan framgång, Ska kolla över lite fler jordar. Kopplingsgivaren verkar fungerar som den ska, enligt vida är den dock endast 87% intryckt när den är max nertryckt, vet inte om den ska va så eller om den ska kunna gå ända till 100%? Notisen i mätarhuset försvinner när man trycker ner kopplingen så borde inte vara något fel.

Har även testat att bygla startmotorn samtidigt som man trycker start i bilen men då går den inte heller igång, det är som att ECM/CEM säger ifrån på något.
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]