Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ricaro
Hejsan!
Har precis blicvit ägare till en 850 glt, och tänkte höra vad för högtalare som passar i den.
Om jag inte har helt fel så är det 5,25 i dörrarna fram, men man måste köpa någon adapter imellan. och även för diskanterna i instrumentbrädan.
Men vad är det som passar i hatthyllan? sitter några orginalhögtalare där i varsin plastbox, eller typ av högtalar låda. Är det 5,25 som pasar där också och måste man ha någon adapter för att de ska passa där?

Mvh Richard
Användarvisningsbild
av Loner
Det är 5.25 i alla dörrar, och minns jag rätt så är det 3.5" i instrumentbrädan och 5"x8" i hatthyllan.

Skippa element i instrumentbrädan, satsa på riktigt bra element i framdörrarna sitter det högtalare där idag så har du adaptern, annars finns den att köpa på volvo eller biltema t.ex.

Du kan få göra nya fästhål för högtalare andra än volvos original, och även få ta hål bak i adaptern för vissa högtalare kan vara djupa.

Jag hade Amega Q-Cox Pro i mina framdörrar, (du kan få köpa dem om du vill)

Vill du sen ha ännu mera bas så är det "bara" att sätta i en baslåda i skuffen (har en sån oxå till salu :roll: )

/L
av Ricaro
5"x8" vart får man tag i dem? hittade 5"x7" hos brl. Kan de vara dem du menade? verkar vara en ganska ovanlig modell på högtalare då de inte verkar finnas mycket av dem? Någon som har något annat bra tipps på att lösa de? för de måste ju vara bättre att sätta ett par i hatthyllan än att ha i alla fyra dörrarna.

Mvh Richard
av S.t.r.a.n.D
Det är just därför dom ahr det, för att det är ovanligt och då ska du måsta köpa nya orginal av volvo. Det är ju det dom vill. Men du ska ju ha 6x9'' i hatthyllan.
Användarvisningsbild
av Fanatic
Köp ett par bra 6,5" istället för 6x9. Är framförallt betydligt snyggare tycker jag iallafall :D
Användarvisningsbild
av Loner
Skippa hatthyllehögtalarna, dom stör bara ljudbilden.

/L
av Ricaro
Är det 5,25 om man vil ha i bakdörrarna? Kan man ju ha 5,25 i alla dörrarna och sedan baslåda. Tar bort högtalarna i hatthyllan så blir det ju som portar upp där. är det en bra ide?

Mvh Richard
Användarvisningsbild
av Loner
ja det är 5.25 i alla dörrar.
Sen om du vill ha portad eller sluten låda är ju en smaksak, men jag anser å det skarpaste att porten och elementet skall vara på samma sida, och då blir det knepigt om du vill ha portarna upp genom hatthyllan.

/L

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]