Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lodde79
Tjena Mattias! Lite sent svar då du antagligen fixat det redan eller eldat upp bilen.

Men JAG hittade felet på min med tips från en ex. bilmekaniker som hade koll på läget, då ingen på volvo i min stad kunde hjälpa mig.
Och sista gången jag lämnade in bilen där fick jag tillbaka bilen med ett hål i kylaren, klagade över låg kylarvätskenivå när jag åkte därifrån.
Och detta vägrade de ta på sig trots och dom hade skruvat och bytt gasspjäll precis där hålet var, fantastiskt!

Men åter till felet, för mig var det virvelspjället som krånglade.
Sitter inne i själva plastinsuget mellan motor och gasspjäll, ett spjäll per cylinder och det sitter på en gemensam axel som vrids av en vakuummotor som styrs av en el. ventil (se tidigare inlägg)
Och ska väl som jag fattar det just skapa virvlar så luft & bensin blandas bättre??
Men om spjället är stängt hela tiden så blir det som en strypning (för mig öppnande spjället vid exakt 4500rpm vilken är för sent).
Så jag ryckte bara ur elkontakten på den ovan nämnda vakuum el.ventilen så är spjället öppet hela tiden. (sitter 2st kontakter på den och det är den närmast kylaren på bilen).

Detta löste mitt problem så jag kan köra bilen men jag har inte hitta roten till problemet, tror fortfarande att det är ett el fel alt. program varu fel.

Hoppas det kan vara till hjälp.

MVH

Tomas
av 20FJan
Intressant om virvelspjäll, måste testa rycka den kontakten också. Har en S40 som går bra, men jag tycker den borde gå lite bättre.

Jag har en OBD-läsare, när jag kollar gaspådrag så säger den att det bara är 70% fast jag håller gasen i botten, hänger det ihop med virvelspjället kanske?

Du får ingen lysande motorlampa och felkoder trots att bilen går segt?
av tomp79
Hej!

Även min Volvo av samma modell och årgång lider av exakt samma problem. Så, är det någon som hittade felorsaken?
Har varit på verkstad för många gånger nu..

Om man rycker kontakten till ventilerna som beskrevs ovan och det skulle funka för mig. Kan man köra vidare utan problem?
tomp79 skrev: ons 23 mar 2022, 19:36 Hej!

Även min Volvo av samma modell och årgång lider av exakt samma problem. Så, är det någon som hittade felorsaken?
Har varit på verkstad för många gånger nu..

Om man rycker kontakten till ventilerna som beskrevs ovan och det skulle funka för mig. Kan man köra vidare utan problem?
Har du några felkoder?
av tomp79
Nu blev jag tvungen att lämna bilen på annan ort men ja, efter senaste verkstadsbesöket kvarstod ett gäng koder(ligger kvar i bilen).Det de gjorde senast var att justera adaptionen(?), motorn var inställd på etanol fast jag inte tankat det på ett år och den blivit ändrad innan dess också. Men det har inte alltid funnits felkoder när bilen var ryckig och med tomgångsproblem.
Jag ger upp verkstäderna nu och ska prova diverse knep efter olika trådar här på forumet. Ska plocka ner gasspjället för ordentlig rengöring, kontrollera slangar till PVC och virvelspjäll. Bytte spridarna nyss och tändstift. Köpte billiga tändstift så kanske byter till bättre igen.

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]