- ons 23 mar 2022, 17:54
#1493351
Försöker bli klok på AC:n i min bil, en 940 -92. Den funkade inte när jag köpte bilen, åkte till en firma som fyllde. Det var tätt, men kompressorn startade inte. Den var över 30 år gammal, så inte så konstigt.
Köpte ny kompressor (Nissens), monterade själv, åkte tillbaka till firman. Fortfarande tätt, men den startade inte heller. Firman hade mätt upp kompressorn och det var typ 5-600 ohm eller dylikt, enligt dem betydde det att magnetkopplingen var defekt. Accepterade att det var konstruktionsfel och skickade tillbaka den. Sen blev det vinter och jag sket i det.
Nu blir det snart varmt igen, jag har köpt ytterligare en ny kompressor av samma märke och monterat. Vill säkerställa att det funkar denna gång, innan jag betalar pengar för att få ACn fylld. Har provat att mata 12V från batteriets pluspol direkt till kabeln som går in i kompressorn, och det händer absolut ingenting. Borde det inte smälla till och magnetkopplingen dra då? Gjorde detta med motor och tändning avstängt. Är det felaktig testmetod? Att två nya kompressorer skulle vara defekta låter orimligt. Om felet låg i bilens ECC eller så, borde den väl ändå dra när jag matar ström? Jag har definitivt inte varit våldsam med någon av de nya kompressorerna, tappat dem eller dylikt.
Köpte ny kompressor (Nissens), monterade själv, åkte tillbaka till firman. Fortfarande tätt, men den startade inte heller. Firman hade mätt upp kompressorn och det var typ 5-600 ohm eller dylikt, enligt dem betydde det att magnetkopplingen var defekt. Accepterade att det var konstruktionsfel och skickade tillbaka den. Sen blev det vinter och jag sket i det.
Nu blir det snart varmt igen, jag har köpt ytterligare en ny kompressor av samma märke och monterat. Vill säkerställa att det funkar denna gång, innan jag betalar pengar för att få ACn fylld. Har provat att mata 12V från batteriets pluspol direkt till kabeln som går in i kompressorn, och det händer absolut ingenting. Borde det inte smälla till och magnetkopplingen dra då? Gjorde detta med motor och tändning avstängt. Är det felaktig testmetod? Att två nya kompressorer skulle vara defekta låter orimligt. Om felet låg i bilens ECC eller så, borde den väl ändå dra när jag matar ström? Jag har definitivt inte varit våldsam med någon av de nya kompressorerna, tappat dem eller dylikt.
Kör 240 DL -86 och 960 3.0 -97