Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:vem som helst fattar väl att inget är självladdande i den bemärkelsen, då har man ju lixom uppfunnit evighetsmaskinen.

Hur Toyotas fungerar vet jag ej, men volvos såkallade återladdning el självladdning är ju bara nys, det ger ju absolut noll och ingenting tillbaka , ungefär lika idiotisk som att start stopp sparar bränsle åt dig...........

Köper man det påståendet är man ju grundlurad.
Såväl en laddhybrid som en Toyota "fullhybrid" kan spara 30-40% bränsle i varierad körning, t ex i stadstrafik, kanske mer ändå. Självladdande handlar inte om evighetsmaskin utan om att fånga upp energi snarare än att den försvinner i bromsdamm... självladdningen i en bra laddhybrid fungerar utmärkt, det du skriver om att det ger noll och ingenting är direkt felaktigt. Även med tomt batteri sparar en laddhybrid en hel del bränsle. Samtidigt är den tyngre än en mindre hybridiserad. Så jämförelsen med start/stopp haltar. En mildhybrid ger dock inte så mycket som det ofta annonseras...
av Lockis
perhall skrev:
Derank skrev:vem som helst fattar väl att inget är självladdande i den bemärkelsen, då har man ju lixom uppfunnit evighetsmaskinen.

Hur Toyotas fungerar vet jag ej, men volvos såkallade återladdning el självladdning är ju bara nys, det ger ju absolut noll och ingenting tillbaka , ungefär lika idiotisk som att start stopp sparar bränsle åt dig...........

Köper man det påståendet är man ju grundlurad.
Såväl en laddhybrid som en Toyota "fullhybrid" kan spara 30-40% bränsle i varierad körning, t ex i stadstrafik, kanske mer ändå. Självladdande handlar inte om evighetsmaskin utan om att fånga upp energi snarare än att den försvinner i bromsdamm... självladdningen i en bra laddhybrid fungerar utmärkt, det du skriver om att det ger noll och ingenting är direkt felaktigt. Även med tomt batteri sparar en laddhybrid en hel del bränsle. Samtidigt är den tyngre än en mindre hybridiserad. Så jämförelsen med start/stopp haltar. En mildhybrid ger dock inte så mycket som det ofta annonseras...
En mildhybrid ger väl 0 i bränsle vinst.
S/S ger väl lite under optimala förhållande. Eller tänker "vi" att S/S bara är ett sätt för tillverkare att skapa slitage på motorn för att tjäna mer pengar på reservdelar? :-D
Användarvisningsbild
av bem
Lockis skrev: ons 23 mar 2022, 09:07 ...
En mildhybrid ger väl 0 i bränsle vinst.
S/S ger väl lite under optimala förhållande. Eller tänker "vi" att S/S bara är ett sätt för tillverkare att skapa slitage på motorn för att tjäna mer pengar på reservdelar? :-D
Något lägre bränsleförbrukning skall en mildhybrid kunna ge.
Källa:
https://www.volvocars.com/se/om-volvo/i ... ldhybrider

Samma sak med Start-Stop funktionen på Volvo, exempel V90 MY22:
Start/stopp-funktion
Uppdaterad 2021-05-12
Med start/stopp-funktionen stängs motorn tillfälligt av när bilen har stannat t.ex. vid ett trafikljus eller i en bilkö, och startar sedan automatiskt igen när det behövs.
Start/stopp-funktionen minskar bränsleförbrukningen, vilket i sin tur kan bidra till ett miljömedvetet körsätt och reducerade utsläpp.
Källa t.ex.:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... p-funktion

Jag hade Start-stop på min förra V70 MY14 och den funka, men ibland vägra start-stop att funka under längre perioder. Är dock få köer och trafikljus där jag i normala fall färdas, i större städer har man nog mer nytta av start-stop.

Jag kikade i manualen till min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid MY22 och den hade inget avsnitt om Start/stop-funktionen under avsnittet "Start och Körning" som V90 MY22 icke Recharge har i sin manual.
Jag har inte tänkt på om start-stop finns i min Recharge, skall kolla upp det när jag kör och bensinmotorn är igång nästa gång.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Lockis skrev:En mildhybrid ger väl 0 i bränsle vinst.
~3cl per mil har jag sett som utlovat resultat från tillverkare. Dvs besparingen "försvinner" i nån slags skillnad mellan tankar så man märker det inte själv. Men utslaget på flera hundra tusen fordon, visst har det nån slags betydelse.
av Lockis
Lövet skrev:
Lockis skrev:En mildhybrid ger väl 0 i bränsle vinst.
~3cl per mil har jag sett som utlovat resultat från tillverkare. Dvs besparingen "försvinner" i nån slags skillnad mellan tankar så man märker det inte själv. Men utslaget på flera hundra tusen fordon, visst har det nån slags betydelse.
3cl är väl ändå rätt mycket idag om man kör en diesel som drar 0,55. Då går ju förbrukningen ner till 0,52! :-D Nej, men skämt åsiodo. Då är det ingen märkbar skillnad för den enskilde personen. Men för kollektivet är det bra.
av Lövet
Lockis skrev:3cl är väl ändå rätt mycket idag om man kör en diesel som drar 0,55. Då går ju förbrukningen ner till 0,52! :-D Nej, men skämt åsiodo. Då är det ingen märkbar skillnad för den enskilde personen. Men för kollektivet är det bra.
Enligt https://www.seg-automotive.com/48v/mild ... echnology/ som tillverkar 48v så finns vissa körförhållanden (t.ex. krypkörning) där besparingen kan nå över 20% faktiskt.
av Lockis
Lövet skrev:
Lockis skrev:3cl är väl ändå rätt mycket idag om man kör en diesel som drar 0,55. Då går ju förbrukningen ner till 0,52! :-D Nej, men skämt åsiodo. Då är det ingen märkbar skillnad för den enskilde personen. Men för kollektivet är det bra.
Enligt https://www.seg-automotive.com/48v/mild ... echnology/ som tillverkar 48v så finns vissa körförhållanden (t.ex. krypkörning) där besparingen kan nå över 20% faktiskt.
Hoppla!

billigare att kököra mao! Inget som påverkar mig där jag bor/kör. Den hyrbil jag kör nu en XC60 B5(bensin) snittar 0,87 per mil :-D
Användarvisningsbild
av Robbi
Alltså, Toyota Rav4 är en stor och tung bil men väldigt snål i stadstrafik. Det här är ju svårt att slå med motsvarande volvobil i storlek, typ XC90.
IMG_0267.jpg
IMG_0267.jpg (327.62 KiB) Visad 284 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan