NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AlexL4
Har en cirka 10 år gammal V50 D2, nu helt plötsligt går det inte att lägga i någon växel när jag kör. Det hände helt utan förvarning och kopplingen känns inte konstig. Om jag inte slår på tändningen så kan jag få i en växel, men det är allt. Inser att det med största säkerhet är något med kopplingen, men undrar om någon här kan säga mer exakt och kanske vad det kommer att kosta på en verkstad.
Jag hade tidigare en V50 D2, den rasade kopplingen på vid 6000 mil. Jag körde iväg på 1:an och skulle lägga i 2:an men det gick inte, så det var också helt utan tidigare problem.
Detta är en svag punkt på dessa bilar, vad det kostar att åtgärda vet jag inte då min fixades på nybilsgarantin.
Man bytte "allt komplett" och den fungerade bra när jag sålde den några år senare vid 20000 mil.
Svänghjul och kopplingssats ligger på cirka 2000:- vardera när jag kollar Tyskland, ca 1900:-/h på en riktig verkstad och killgissar att det är en dags jobb (8h) så hamnar det i runda slängar på 19000:-

Jag har själv aldrig bytt koppling på en Volvo men räknar med att det kommer, min D2 har gått 20500mil. Jag har ingen aning om vad eller hur mycket som ska bytas.
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]