Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olsisco
När man har Eco mode inställt ser displayen ut som nedan. Ibland (som skett på bilden) delas mätarnålen och själva toppen upp i olika delar. Det jag kan läsa mig till är följande:

Eco-mätaren indikerar hur ekonomisk körningen är:

- Vid ekonomisk körning visar mätaren ett lågt värde med visaren i det gröna området.
- Vid oekonomisk körning, t.ex. vid häftig inbromsning eller kraftigt gaspådrag, visar mätaren ett högt utslag.

Eco-mätaren har även en indikator som visar hur en referensförare skulle köra bilen under samma körfall. Detta indikeras med den korta visaren på mätaren.

Menas det att denna "referensförare" indikerar hur bilen mest optimalt och bränsleeffektiva ska framföras eller vad menar man?
Skärmavbild 2022-03-22 kl. 10.43.11.png
Skärmavbild 2022-03-22 kl. 10.43.11.png (200.2 KiB) Visad 2408 gånger
Användarvisningsbild
av js1
Följer med intresse, jag fattar ingenting av den displayn :party:
av Mrtpedersen
Jag har förstått det som så. Du kan ju till viss del tex styra med foten när den ska växla genom att släppa försiktigt på gasen. Vid acceleration kan du testa lite olika varianter för att försöka efterlikna referensens körstil på så sätt.

Det jag däremot inte förstår är att den säger att den drar bränsle när man frirullar (coasting) medans den säger att den inte förbrukar något bränsle när du rullar med växel i.
Användarvisningsbild
av Ant0n
Mrtpedersen skrev: tis 22 mar 2022, 21:18 Jag har förstått det som så. Du kan ju till viss del tex styra med foten när den ska växla genom att släppa försiktigt på gasen. Vid acceleration kan du testa lite olika varianter för att försöka efterlikna referensens körstil på så sätt.

Det jag däremot inte förstår är att den säger att den drar bränsle när man frirullar (coasting) medans den säger att den inte förbrukar något bränsle när du rullar med växel i.
Det är ju för att med växel i behövs inget bränsle för att dra runt motorn, men om du frirullar (växeln kopplas ur) behövs bränsle för att hålla igång motorn på tomgång.

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]