Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Perra83 skrev: sön 20 mar 2022, 07:30 Jag tycker att det är en relevant fråga.
0 på ljusvredet ska vara släckt belysning. Tyvärr är det inte så längre.
Jag försökte få 0 till just släckt belysning på min V60. Volvo laddade in olika konfigurationer men det blev inte bra.
Nån gång kan ja ha motorn igång samtidigt som vi packar bilen mm. då vill jag kunna släcka belysningen.
På vintern och vi är på stan och tjejen bara ska in på nån butik i ett par minuter sitter ja kvar i bilen med motorn igång då vill jag släcka belysningen. Åker man för att spana efter djur i skymningen vill jag inte ha störand ljus får bilen.
Man ska inte ha motorn på tomgång i tätbebyggt område.
Och spana på djur kan du göra med parkeringsbelysningen på, dina ögon kommer inte att tappa mörkerseendet.
av Lockis
least skrev: sön 20 mar 2022, 17:06
Perra83 skrev: sön 20 mar 2022, 07:30 Jag tycker att det är en relevant fråga.
0 på ljusvredet ska vara släckt belysning. Tyvärr är det inte så längre.
Jag försökte få 0 till just släckt belysning på min V60. Volvo laddade in olika konfigurationer men det blev inte bra.
Nån gång kan ja ha motorn igång samtidigt som vi packar bilen mm. då vill jag kunna släcka belysningen.
På vintern och vi är på stan och tjejen bara ska in på nån butik i ett par minuter sitter ja kvar i bilen med motorn igång då vill jag släcka belysningen. Åker man för att spana efter djur i skymningen vill jag inte ha störand ljus får bilen.
Man ska inte ha motorn på tomgång i tätbebyggt område.
Och spana på djur kan du göra med parkeringsbelysningen på, dina ögon kommer inte att tappa mörkerseendet.
+1. Jävla trams att hålla på med släkta lampor. Finns 0 anledningar till att döda alla lampor som privatperson. Men… som med allt annat så ”kunde jag göra så förr”…
Användarvisningsbild
av bem
För egen del kan jag bara komma på en situation jag ev. skulle vilja släcka ner hela bilen med motorn igång: puttra lite sakta längs skogsbilväg och se om nån älg dyker upp. Men det finns knappt några älgar längre (här) så då finns det nog ingen användning längre för min del. Tänk, på 1970-talet fanns det de som arrangera älg-saffari i mina hemtrakter med tyskar och garantera de skulle få se älg. De kanske körde med släckta lysen på skogsvägarna förresten?
av least
Och återigen, du får inte framföra fordonet med släckt belysning som privatperson.
Vad tror du händer om jag kommer mot dig i mörkret, och har en kurva precis innan jag möter dig på den smala vägen?
Du kanske ser mig, men jag har ingen chans!
av Patten68
Bra skrivet least, det har blivit en sån pajastråd, helt släckt belysning är inte tillåtet (som avviker från helbilsgodkännandet). Acceptera detta, det finns andra bilister bland Er, vill ni släcka era lampor, ta fram avbitartången - men håll er i garaget...
av KolleoAda
Det är bara en pajastråd när någon frågar HUR? Men alla svarar VARFÖR?
Uppenbarligen vet ingen här faktasvaret på frågan. Men det finns väldigt många som har åsikter.
Ni kan väl krypa tillbaka till stackoverflow igen.. :nerd: :-D
av Malmstroem
Det är utan tvivel så att det finns mer "hängsle och livrem" på nya bilar, kanske speciellt på Volvo.

Det går inte att köra fortare än 180 km/h med en ny Volvo. Med tanke på det är det för mig fullständigt logiskt att det inte heller går att släcka den externa belysningen. Oavsett vilken orsak du har att vilja släcka belysningen så kommer det att innebära en risk att bilen inte har lysena tända.

Naturligtvis går det skriva mjukvara som tillåter att bilen körs mörk. Att Volvo inte verkar tillhandahålla sådan mjukvara till vanliga slutkonsumenter tycker jag är helt OK.

Den som inte delar den uppfattningen, får välja om det är tillräckligt viktigt för att byta till en annan bil.

För mig är det liknande ställningstagande från Volvo Cars som gör att jag alltid överväger en Volvo när jag ska byta bil. Det är inte alltid jag hittar någon som passar övriga urvalskriterier -- men över åren har mer än hälften av de bilar jag skaffat varit Volvo. Jag har t.ex. inga som helst problem att det inte går att köra en Volvo fortare än 180 km/h.
av Lockis
KolleoAda skrev: tis 22 mar 2022, 00:38 Det är bara en pajastråd när någon frågar HUR? Men alla svarar VARFÖR?
Uppenbarligen vet ingen här faktasvaret på frågan. Men det finns väldigt många som har åsikter.
Fakta svaret är, nej. Det går inte.
av least
KolleoAda skrev: tis 22 mar 2022, 00:38 Det är bara en pajastråd när någon frågar HUR? Men alla svarar VARFÖR?
Det finns inget hur, detta då det är olagligt.
Du kan mecka hur mycket du vill, men du får inte sedan köra bilen på allmän väg.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]