Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
köpte gislavet nordfrost (195/65/15) till vintern.
På Saaben så känns de groteskt klena i sidorna, när jag svänger så känns det nästan som de ska kränga av fälgarna (=gungar rejält). Kör jag i landsvägsfart och rör ratten fram och tillbaka 11-13 i lagomt snabba rörelser så hinner den inte börja svänga utan det enda som händer är att hela bilen hamnar i gungning, det hinner inte börja svänga. Riktigt otäckt i omkörningar även om de är riktigt lugna (kör fortfarande in däcken).

Har kört Nordfrost 3 på både Saab och V70 tidigare i samma dimension som fungerat mycket bättre och jag körde även en V70 förra veckan med nya ndfs 5 och den upplevde jag som problemfri.

Däcktrycket har jag succesivt höjt i små steg och är nu uppe i 3.0kg så det kan ju inte bero på det.

Fälgarna är desamma som till de gamla däcken så de bör knappast vara för breda.

Har jag fått måndagsex så jag lär åka in och reklamera dem eller vad har hänt?
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag kör med exakt samma dimmension och med Nordfrost 5 på min S80 140 hk-00. Jag upplever inte några problem med instabiliteten. De kändes lite svajiga precis när jag lagt på dom men det berode nog på den råa gummiytan skulle jag tro. Efter 20 mil så var den känslan borta.

Är inte det där med däck ganska beroende på bilmodell och sättning på den samma? Jag är inte så hemma i detta ämnet men förmedlar bara min känsla av detta däck.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag hoppades också att de skulle ge med sig efter några mil, nu har jag kört närmare 60.

Det är garanterat olika från bil till bil hur däck beter sig men sån här stor skillnad när dessutom 3an fungerade kalas?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kört med Nord Frost 5 på min 945:a ca 10mil nu och jag tycker att de är riktigt bra trots att de inte är inkörda än. :D
Verkar mycket skumt tycker jag, åk dit du köpte däcken och hör vad dom säger/tror. :roll:
av Patcy
Satte på ett par gislaved nf5 205/55 r16 för en vecka sedan. Dom känns riktigt bra, undrar bara vad det ska vara för lufttryck i däcken?
av Frownlayer
hej braindead.

min gissning.

din bil e styv och däcken höga. där har du felet. testa lite lägre profil nästa gång.
Användarvisningsbild
av Phantom
Kan det inte vara så att du känner av den högre profilen (om du inte har samma dim på sommardäcken) som du har på däcken. En vanesak kanske. :roll:
Jag kände det när jag satte på nf5 med 65 profil förra vintern på min V40 som jag annars hade 50 profil på sommardäcken. Jag insåg att det var en vanesak och märkte inte av det efter ett tag.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har lägre profil på sommarsulorna ja men jag hade 65 även på förra vinterdäcken och inte alls dessa problem förra vintern :???:

Känns lite för obehagligt för att bara vara en vanesak från normalt.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nått fel måste det ju vara, man ska ju kunna lita på däcken inte minst vid omkörningar. :???: Sen om det är däcken eller bilen vet jag inte.
Tycker mina 185/65/15 är mjuka men iallafall mycket stabilare än Brainded beskriver.
av Stiffupperlip
Har precis samma problem med mina Goodyear Ultragrip Extreme (205/55/R16) på en V50 T5 -04. Riktigt obehagligt med att bilen svajar/vobblar vid omkörning/väjningar.
Bilen har varit inne för koll och inget är fel på den.
Kan det vara så jävligt att däcken helt enkelt inte passar bilen...?

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]