NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Håller med dig Patcy!

Har man ett ljusinställningsfel av någon orsak och även fått ett mindre stenskott så är det senare utan betydelse! Fabriksgarantin ska ta detta utan tvekan anser jag.

Är du för övrigt nöjd med din nya V50 D5:a? Själv börjar jag att vänja mig med den lite högre ljudnivån jämfört med min g:a S60. Sen har min dieselförbrukning börjat att sjunka nu vid 250 mil på mätaren...
av Patcy
Jag är supernöjd, den går så fint men tycker den drar lite för mycket. Har bara kört 90 mil än så länge :)
Har fått höra av en vän att vänster ljus inte ska lysa lika långt som höger för att inte blända mötande. Stämmer detta?
av Shaapa
Blixnabb skrev:De har kassa lampor på V50 an, nscho har rätt.
Jag bytte bägge mina, den första på garantin den andra när bilen var 2 år och 9 månader det kostade fläsk, stackars V50ägare när bilen blir mer än 2 år och dessa går sönder.
Tämligen aktuellt ämne för min del. Lämnade idag in bilen hos Bilia för att få lyset uppjusterat då jag stört mig en tid på att det stod alldeles för lågt.

Det jag fick reda på var att det krävdes ett återbesök med noggrann felsökning då något var galet i styrningen av den automatiska höjdjusteringen. Dessutom gick inte justerskruvarna att skruva på av någon anledning (säkert av ovan nämnda anledning).

Så bilen blev ordinerad två verkstadsdagar för felsök resp. inväntan och montering av reservdelar (som i allra värsta fall kunde vara nya styrboxar och lampor) = dyrt gissar jag. Skulle väl gissa på någon av de två höjdjusteringsgivarna eller ett dåligt kablage före en defekt styrbox? Eller vad tror övriga sakkunniga på detta forum?

EDIT: Efter att ha skruvat själv på justerskruvarna (när man väl hittade dom) kunde jag konstatera att höjden på ljuset visst gick att justera, inget fel alls på justerskruvarna som Bilia hävdade. Och den automatiska höjdjusteringen fungerade den också, åtminstone den gången jag kontrollerade. Verkar i värsta fall som Bilia inte har kollat på bilen alls utan drog en vals som kunde blivit förbaskat dyr för min del. Så illa hoppas jag dock att det inte var för deras egen skull. :???:
Senast redigerad av 1 Shaapa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
På en kompis V70-04 med exenonljus så ställde de sig rakt ner i backen när de hade "glömt" att sätta tillbaka kontaktdonen på givarna bak efter en justering av bakvagnen.
Han såg inte mycket den natten när han skulle köra hem.
Så mitt tips är att det inte är givarna bak som är problemet.
av Doby
Patcy skrev:Jag är supernöjd, den går så fint men tycker den drar lite för mycket. Har bara kört 90 mil än så länge :)
Har fått höra av en vän att vänster ljus inte ska lysa lika långt som höger för att inte blända mötande. Stämmer detta?
Ja.
av flink
Doby skrev:
Patcy skrev:Jag är supernöjd, den går så fint men tycker den drar lite för mycket. Har bara kört 90 mil än så länge :)
Ja.
Det skall vara asymetrisk belysning så man inte bländar mötande trafik + att du ska lysa upp lite mer mot vägkanten på din sida.
Detta borde ALLA känna till som tagit körkort i det här landet. Annars är det bara gräva fram körkortsböckerna igen och plugga ;)

Det är därför du måste konvertera eller tejpa över halva ljuset om du åker över till länder med vänstertrafik / importerar en högerstyrd bil!

Tycker också att S40/V50 har fruktansvärt dåligt halvljus! Borde vara olagligt att sälja bilar med så dåligt ljus... det är näst intill livsfarligt att köra omkring på landsväg när det är bäcksvart och man måste blända av bara för att någon amatör bländar av 10mil i förväg!
Användarvisningsbild
av mikhan
Har problem med att höger strålkastare pekar ner i backen ibland :???: när man startar bilen,har fått den utbytt 2ggr men det har inte hjälpt...gissar på att det är styrboxen eller nåt kablage som är felet...
av Shaapa
mikhan skrev:Har problem med att höger strålkastare pekar ner i backen ibland :???: när man startar bilen,har fått den utbytt 2ggr men det har inte hjälpt...gissar på att det är styrboxen eller nåt kablage som är felet...
Om jag lyckats tyda elscheman och information rätt så ska systemet fungera enligt:
Från "master"styrboxen (vänster sida), som även får information från främre och bakre vinkelgivare, styrs sedan slavboxen på höger sida digitalt via LIN-buss. Så din gissning är säkert rimlig att något kablage är visset eller den högra styrboxen inte hänger med som den ska.

Parkeringsläget om något är fel, tex den automatiska höjdjusteringen, är i lägsta position.
Användarvisningsbild
av jhedin
Mina Xenon på V50 -08 är bra men när bilen var ny var dom inte injusterade rätt. Vänster lyste för högt och bländade så jag fick skruva ner den själv.

Åkte sedan till Volvo som justerade in båda som då var för låga. Nu ska det vara rätt men ibland blinkar mötande bilar. Kanske för att jag ändå bländas. Xenon ska justera själv om bilen är lastad.
av Shaapa
jhedin skrev:Xenon ska justera själv om bilen är lastad.
Funktionen är ganska lätt att testa om man är två personer. Be någon inte alltför liten och nätt person sätta sig i skuffen när du har bilen igång och lyser mot en vägg eller liknande. Ljusen ska efter några sekunder justera ner sig till ursprungsnivån innan personen satte sig. Likadant tillbaka.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.