Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Japp, nu börjar det igen. Dotterns Peugeot 107 skulle varit här idag, men hon vaknade lite krasslig så hon sköt på det en vecka. Hon köpte 4 nästan nya däck med ganska bedrövliga alu-fälgar från en Toyota Yaris. Visserligen 15" (mot Peugeotens 14") Men dom ska ha kollat att det ska passa... Slipade, spacklade och sprayade svarta blev dom riktigt fina.
745-an får sommardäck i morgon, eller på tisdag. Ske byta repsats i slavcylindern (en oljeläcka mindre) och ska torka rent oljetråg och sprängkåpa inför (den sista? besikningen :-o :-o. Det verkar som det kommer lite olja från kamaxlarna på den. Blir kanske kamremsbyte i förtid i sommar (4 år sedan sist). Sedan kommer dottern med den andra bilen (Hyundai I40), frugans Subaru XV, guddotterns Volvo V60 lär väl okså dyka upp förmodar jag. Hon behöver nya bromsklossar också..... 🤐🤐
Användarvisningsbild
av bem
lennarte,
Jag har hört talas om såna som är så bra byta hjul att man får hela tjocka släkten på halsen. Nästan.
Jag tyckte jag hade fullt upp med en bil, min egen. Men du kanske har bra verktyg så hjulbyte går smidigt och snabbt. Undrar om det finns någon som jublar när det drar ihop sig till hjulskifte?
”Jipii, äntligen dags att byta till sommardäck. Som jag väntat få byta!”
av Lövet
bem skrev:. Undrar om det finns någon som jublar när det drar ihop sig till hjulskifte?
”Jipii, äntligen dags att byta till sommardäck. Som jag väntat få byta!”
*räcker upp handen* Finns det nåt härligare än att byta till sommarhjul? Det är ju signalen att den långa vedervärdiga vintern är slut :party:
Användarvisningsbild
av bem
Lövet,
Ja lite kan jag hålla med om bytet till sommarhjul. :-)
Men inte till vinterhjul. :-(
I år provar jag däckhotell för första gången i hela mitt liv. De skall skifta till sommarhjulen och vinterhjulen in på däckhotellet. Alltså första gången sen 1979 ( när jag tog körkort och skaffa första Volvon, en 142:a 1973 televerksorange, lyste verkligen fint i trafiken) som jag inte gör hjulskifte själv. Funkar det bra med däckhotellet kan det hända jag slipper undan hjulskiften i framtiden. Jag köper mig undan helt enkelt. :oops:
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
lennarte,
Antagligen är det för att du skiftar hjulen utan mankemang på utsatt tid och utan att några pengar byter händer som du får förnyat förtroende varje år.
:-)
Användarvisningsbild
av batmac
Gatorna har börjat smälta fram och jag längtar kopiöst efter att få slänga på nya finfälgarna, men det är ungefär en månad bort. Mitten-slutet av april brukar det bli av.

Har åtminstone hackat fram lite vår på uppfarten :)

Bild
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 61
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre