Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej de är så att jag har en volvo 740 från 91
De är en B230F
Och de är så att den startar bra och så utan problem
Å går som den ska
Tills motorn blir varm
Då låter det som att den bara går på 3 cyllar
Samt att tomgången blir väldigt dålig
(När motorn är varm)

Någon som har tipps eller vet vad det kan vara för fel

Läste lite innan om andra som
Bytt både
Tändstift / tändkablar / filter / brygga / spridare
Men finns det någon här som har svar på min fråga?
Isåfall skriv
Tack //mvh
Tror den sitter mellan 3ans och 4ans cylinder eller om det var 1ans och 2ans? Borde vara rätt lätt att luska ut vilken det är då, misstänker att jag lider av samma men för mig går den orent när den är kall istället. på vintern kan den stendö. kostar nog inte många kronor så jag ska nog byta min jag med vad det lider.
Om man är osäker på vilken givare som är vilken, så är det väl bara att koppla bort den ena vid anslutningen. Då ser man ju på instrumentet om man är på rätt givare eller inte.

TS frågar vad det är för en sorts givare. Det är ett NTC-motstånd. Ett motstånd som ändrar Ohmvärdet med temperaturen. NTC = Negative Temperature Coefficient. När motorn är kall har det högt motstånd. När den är varm har det lågt motstånd. Det finns motsatsen också PTC-motstånd, = Positive Temperature Coefficient. Det blir alltså lågt motstånd vid låg temperatur och högt motstånd vid hög temperatur. Men dom passar inte i detta sammanhanget.
Du ska ha en svart givare. Blå givare sitter på modeller -88 och äldre. Den sitter i topplocket, det är knacksensorn som sitter i blocket
"Snott" från https://forum.7900klubben.se
Det finns 2st tempgivare, den främre (närmast fronten) är för att visa tempen i displayen i instrumenthuset.
Den bakre (närmast torpedväggen) styr bränsleinsprutningen.
Normalt sitter dom iaf på position 1 och 2 enligt denna bilden
188987-76b6efc6c38c404bb8490ed15871127a.jpg
188987-76b6efc6c38c404bb8490ed15871127a.jpg (56.44 KiB) Visad 751 gånger
Nummer 3 på bilden är en termotidgivare, sitter på L, LU och K-Jetronic, inte på din motor

Det är egentligen enligt lag förbjudet m[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]