Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1492530
Lockis skrev:
Robbi skrev: tis 15 mar 2022, 22:51
Lockis skrev: Det där stämmer inte.
En RAV4 grund utrustad 489tkr en XC60 T6 Core 620tkr

På RAV4 finns nästan inga rabatter att hämta. Jag fick typ 25k i rabatt på den offerten jag hade. Medans Volvo skickar med ca 50 i rabatt.

Så nej, prisskillnaden är inte så stor. Lägger du sedan till lite utrustning på en RAV4 så springer det snabbt iväg.

E05CE825-046E-4973-8013-812E60528205.jpeg
Mäkligt, jag fick en RAV4 med allt lull för 438. Bild
Men inte en plugin va?
Nej, jag har som sagt ingen stolpe där jag bor, så det är inget alternativ för mig.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1492531
jaronsso skrev:
Robbi skrev: mån 14 mar 2022, 19:52
jaronsso skrev: Ja - men min poäng var ju att det i ditt fall inte är Volvo som är efter utan snarare ditt hyresbolag i så fall, som du själv skriver nu. I ditt fall är ju inte Volvo, eller någon annan, så värst mycket efter alls.
Nu får jag allt tycka emot. Volvo har inget bra program för elektrifiering, om vi inte räknar dit Polestar? En XC40 är allt. T6 och T8 rullar hur långt på el? Ingen hybrid med större batterier. T.o.m Renault har vettigare alternativ. Alla andra stora bilmärken har kommit en bra bit längre. Volvo är hopplöst efter, i den biten, sedan får de ha hur bra skinnsäten och rattar som helst, det mesta är ändå gamla förbränningsmotorer. Mildhybrid och Ad-blue är ju ett skämt.
Men du missar ju hela poängen, som är din egen dessutom. Du blandar äpplen med päron.
Volvo är absolut efter jämfört med de stora drakarna i bilvärlden inom helelektrifierat. Men det spelar ju mindre roll här.
I ditt fall, som är det relevanta i det här sammanhanget, spelar det ju ingen roll om Volvo så haft 17 elbilar med topprestanda. Du hade ju inte haft bättre möjlighet att ladda för det? Du skriver det ju själv. Att haken är din laddsituation och att du får vänta på att din hyresvärd installerar laddstolpar.
Det är ju inte Volvo, VW eller Renault som genom sina bilar bestämmer hur du har möjlighet att ladda hemma. Hade du valt en Volvo elbil om de hade haft en motsvarande Kia EV6 eller ID.4 menar du?

I övrigt.
Gruvligt trött på "klagandet" på Volvos elektrifiering. Ja - man är efter. Jämfört med de stora. Men ingen inom bilvärlden är särskilt förvånad. Volvo är en piss jämfört med de allra flesta i vad det gäller tillverkningsenheter, volym och investeringsförmåga, etc. Det VW och Hyndai/Kia tillverkar på en kafferast tar Volvo ett kvartal och det Volvo investerar i sin omställning till el köper Renault/Nissan kulspetspennor för årligen. Ungefär.
Att du ser en massa Volvobilar i Svedala betyder inte att det ser likadant ut i andra länder och på andra kontinenter. Tvärt om. Volvo är en liten biltillverkare. En av de allra, allra minsta "konventionella" tillverkarna.

.. och ta mig rätt. Jag försvarar inte Volvo på något sätt. Det satt jävligt långt inne innan jag beställde min XC40 hel-el. Framför allt pga elförbrukningen/räckvidd. Provkörde VAGs alla modeller, som alla är bättre elbilar, men desto sämre bilar. Som bil betraktat är t ex ID.4 rätt usel. Men visst kommer den långt på el.
Men man måste ju hålla isär begreppen. Du skriver i ena meningen att din hyresvärd inte har några laddstolpar, medan det i andra är att Volvo är efter. Det blir liksom två motsatser.

PS. Hybriderna hos Volvo är bland marknadens i särklass bästa sett till distans på el. Det måste du väl veta?
Vilken annan mellanklassbil är specad 9 mil på el WLTP? (V60)
Volvo är efter och har inget bra elbilsutbud. Sedan skriver jag enligt min situation. Tyvärr finns det inget utbud från Volvo för det och det är synd då jag har i princip kört Volvo sedan 1988 och haft de flesta modeller.
#1492578
Robbi skrev: ons 16 mar 2022, 04:05
jaronsso skrev:
Robbi skrev: mån 14 mar 2022, 19:52
Nu får jag allt tycka emot. Volvo har inget bra program för elektrifiering, om vi inte räknar dit Polestar? En XC40 är allt. T6 och T8 rullar hur långt på el? Ingen hybrid med större batterier. T.o.m Renault har vettigare alternativ. Alla andra stora bilmärken har kommit en bra bit längre. Volvo är hopplöst efter, i den biten, sedan får de ha hur bra skinnsäten och rattar som helst, det mesta är ändå gamla förbränningsmotorer. Mildhybrid och Ad-blue är ju ett skämt.
Men du missar ju hela poängen, som är din egen dessutom. Du blandar äpplen med päron.
Volvo är absolut efter jämfört med de stora drakarna i bilvärlden inom helelektrifierat. Men det spelar ju mindre roll här.
I ditt fall, som är det relevanta i det här sammanhanget, spelar det ju ingen roll om Volvo så haft 17 elbilar med topprestanda. Du hade ju inte haft bättre möjlighet att ladda för det? Du skriver det ju själv. Att haken är din laddsituation och att du får vänta på att din hyresvärd installerar laddstolpar.
Det är ju inte Volvo, VW eller Renault som genom sina bilar bestämmer hur du har möjlighet att ladda hemma. Hade du valt en Volvo elbil om de hade haft en motsvarande Kia EV6 eller ID.4 menar du?

I övrigt.
Gruvligt trött på "klagandet" på Volvos elektrifiering. Ja - man är efter. Jämfört med de stora. Men ingen inom bilvärlden är särskilt förvånad. Volvo är en piss jämfört med de allra flesta i vad det gäller tillverkningsenheter, volym och investeringsförmåga, etc. Det VW och Hyndai/Kia tillverkar på en kafferast tar Volvo ett kvartal och det Volvo investerar i sin omställning till el köper Renault/Nissan kulspetspennor för årligen. Ungefär.
Att du ser en massa Volvobilar i Svedala betyder inte att det ser likadant ut i andra länder och på andra kontinenter. Tvärt om. Volvo är en liten biltillverkare. En av de allra, allra minsta "konventionella" tillverkarna.

.. och ta mig rätt. Jag försvarar inte Volvo på något sätt. Det satt jävligt långt inne innan jag beställde min XC40 hel-el. Framför allt pga elförbrukningen/räckvidd. Provkörde VAGs alla modeller, som alla är bättre elbilar, men desto sämre bilar. Som bil betraktat är t ex ID.4 rätt usel. Men visst kommer den långt på el.
Men man måste ju hålla isär begreppen. Du skriver i ena meningen att din hyresvärd inte har några laddstolpar, medan det i andra är att Volvo är efter. Det blir liksom två motsatser.

PS. Hybriderna hos Volvo är bland marknadens i särklass bästa sett till distans på el. Det måste du väl veta?
Vilken annan mellanklassbil är specad 9 mil på el WLTP? (V60)
Volvo är efter och har inget bra elbilsutbud. Sedan skriver jag enligt min situation. Tyvärr finns det inget utbud från Volvo för det och det är synd då jag har i princip kört Volvo sedan 1988 och haft de flesta modeller.
Jag vet inte om jag har uppfattat dig rätt, men du är trött på att köra 6 km med diesel till jobbet? Därför måste du byta till en Toyota bensinare för Volvo har inget att erbjuda dig som egentligen vill köra elbil utan att ha tillgång till laddning.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1492615
ironsavior skrev:
Robbi skrev: ons 16 mar 2022, 04:05
jaronsso skrev: Men du missar ju hela poängen, som är din egen dessutom. Du blandar äpplen med päron.
Volvo är absolut efter jämfört med de stora drakarna i bilvärlden inom helelektrifierat. Men det spelar ju mindre roll här.
I ditt fall, som är det relevanta i det här sammanhanget, spelar det ju ingen roll om Volvo så haft 17 elbilar med topprestanda. Du hade ju inte haft bättre möjlighet att ladda för det? Du skriver det ju själv. Att haken är din laddsituation och att du får vänta på att din hyresvärd installerar laddstolpar.
Det är ju inte Volvo, VW eller Renault som genom sina bilar bestämmer hur du har möjlighet att ladda hemma. Hade du valt en Volvo elbil om de hade haft en motsvarande Kia EV6 eller ID.4 menar du?

I övrigt.
Gruvligt trött på "klagandet" på Volvos elektrifiering. Ja - man är efter. Jämfört med de stora. Men ingen inom bilvärlden är särskilt förvånad. Volvo är en piss jämfört med de allra flesta i vad det gäller tillverkningsenheter, volym och investeringsförmåga, etc. Det VW och Hyndai/Kia tillverkar på en kafferast tar Volvo ett kvartal och det Volvo investerar i sin omställning till el köper Renault/Nissan kulspetspennor för årligen. Ungefär.
Att du ser en massa Volvobilar i Svedala betyder inte att det ser likadant ut i andra länder och på andra kontinenter. Tvärt om. Volvo är en liten biltillverkare. En av de allra, allra minsta "konventionella" tillverkarna.

.. och ta mig rätt. Jag försvarar inte Volvo på något sätt. Det satt jävligt långt inne innan jag beställde min XC40 hel-el. Framför allt pga elförbrukningen/räckvidd. Provkörde VAGs alla modeller, som alla är bättre elbilar, men desto sämre bilar. Som bil betraktat är t ex ID.4 rätt usel. Men visst kommer den långt på el.
Men man måste ju hålla isär begreppen. Du skriver i ena meningen att din hyresvärd inte har några laddstolpar, medan det i andra är att Volvo är efter. Det blir liksom två motsatser.

PS. Hybriderna hos Volvo är bland marknadens i särklass bästa sett till distans på el. Det måste du väl veta?
Vilken annan mellanklassbil är specad 9 mil på el WLTP? (V60)
Volvo är efter och har inget bra elbilsutbud. Sedan skriver jag enligt min situation. Tyvärr finns det inget utbud från Volvo för det och det är synd då jag har i princip kört Volvo sedan 1988 och haft de flesta modeller.
Jag vet inte om jag har uppfattat dig rätt, men du är trött på att köra 6 km med diesel till jobbet? Därför måste du byta till en Toyota bensinare för Volvo har inget att erbjuda dig som egentligen vill köra elbil utan att ha tillgång till laddning.
Så kan man beskriva det, eller att jag köpte en diesel för jag körde långresor. Saker ändrades och idag kör jag endast kortsträckor. Det är ju inte så bra för en dieselbil så ett bättre val är en bensinare som är snål. En hybrid fungerar bäst i mitt fall då jag inte har någon elstolpe.
#1492621
Robbi skrev: ons 16 mar 2022, 19:59
ironsavior skrev:
Robbi skrev: ons 16 mar 2022, 04:05
Volvo är efter och har inget bra elbilsutbud. Sedan skriver jag enligt min situation. Tyvärr finns det inget utbud från Volvo för det och det är synd då jag har i princip kört Volvo sedan 1988 och haft de flesta modeller.
Jag vet inte om jag har uppfattat dig rätt, men du är trött på att köra 6 km med diesel till jobbet? Därför måste du byta till en Toyota bensinare för Volvo har inget att erbjuda dig som egentligen vill köra elbil utan att ha tillgång till laddning.
Så kan man beskriva det, eller att jag köpte en diesel för jag körde långresor. Saker ändrades och idag kör jag endast kortsträckor. Det är ju inte så bra för en dieselbil så ett bättre val är en bensinare som är snål. En hybrid fungerar bäst i mitt fall då jag inte har någon elstolpe.
Ok, då förstår jag. Jag tycker också deras 2.5 liters hybrid låter som en intressant motor, visste inget om atkinson cykel innan.
Användarvisningsbild
av bem
#1492655
Robbi,
Nu förstår jag varför du valde en Toyota RAV4 elhybrid, och vad begreppet elhybrid i deras fall betyder som står beskrivet i länken här nedan. Smart ju!
https://www.toyota.se/elbilar/hur-funge ... der-laddas

Låter som ett vettigt alternativ för de som inte har enkel åtkomst till laddning (laddbox, laddstople osv).
Lycka till med din RAV4 elhybrid!
#1492744
bem skrev: tor 17 mar 2022, 08:19 Robbi,
Nu förstår jag varför du valde en Toyota RAV4 elhybrid, och vad begreppet elhybrid i deras fall betyder som står beskrivet i länken här nedan. Smart ju!
https://www.toyota.se/elbilar/hur-funge ... der-laddas

Låter som ett vettigt alternativ för de som inte har enkel åtkomst till laddning (laddbox, laddstople osv).
Lycka till med din RAV4 elhybrid!
Elhybrid är ett uttryck Toyota hittat på rätt nyligen. Eller hittat på. Man har lagt till ordet El i det alldeles normalt vedertagna ordet hybrid. Hybrid är ju vad man alltid kallat det förut, så även Toyota.
Toyota Prius Hybrid lanserades för över 20 år sen i Europa, så det är ju ingen teknik man kommit på nu. Tvärt om är det väl en ganska tveksam halvmesyr, som är vettig i lägre och jämna hastigheter. Annars ger den lilla elmotorn inte mycket.
Min erfarenhet av Lexus NX300h visade det. Det är väl i princip tekniken från den Toyota nu satt in i

Men allt som innehåller ordet ”el” är ju idag lite sexigt att använda. Därför heter det elhybrid och inte hybrid :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1492748
Volvos ”mildhybrid” kanske inte sänker bensinförbrukningen heller så mycket men bättre med mildhybrid (Volvo) eller elhybrid (Toyota) än inget sådant inslag eller?
Vad skall de göra som inte kan ladda på ett hyfsat enkelt sätt? En RAV 4 är ju rätt stor och hög, som alla SUV:ar, därmed drar den ju lätt lite mer bränsle än mindre och lägre bilar. Behöver man en stor bil så är det ju lite svårt spara på dropparna men förstås går det en del t.ex. med mjuk körstil, hålla lägre fart osv.
Lite mindre bilar, kanske lite motorsvagare och bra motorteknik som ger snål motor är väl det man får kika på för att få ner förbrukningen. En mild- eller elhybrid på det skadar knappast.
av Lövet
#1492775
bem skrev:Volvos ”mildhybrid” kanske inte sänker bensinförbrukningen heller så mycket men bättre med mildhybrid (Volvo) eller elhybrid (Toyota) än inget sådant inslag eller?
Hybridlösningen som Toyota har är mer avancerad och kraftfull än det Volvo kallar mildhybrid. Volvo har ingen riktig motsvarighet till dem.
Användarvisningsbild
av bem
#1492777
Lövet skrev: fre 18 mar 2022, 00:39
bem skrev:Volvos ”mildhybrid” kanske inte sänker bensinförbrukningen heller så mycket men bättre med mildhybrid (Volvo) eller elhybrid (Toyota) än inget sådant inslag eller?
Hybridlösningen som Toyota har är mer avancerad och kraftfull än det Volvo kallar mildhybrid. Volvo har ingen riktig motsvarighet till dem.
Ok, så synd Volvo inte kunde komma med liknande effektiv elhybrid som Totota kan. Nu är väl racet om detta redan över, för Volvo satsar ju fullt mot rena elbilar med lite uppdatering av laddhybriderna (enl. svensk bilpress) i framtiden innan de går i graven för gott.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vidar[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]

B230F går fett

Det är relativt vanligt att bränsletryck[…]